Výročná verzia RC F Special Edition
Na medzinárodnom autosalóne v Ženeve absolvuje svoju európsku premiéru model RC F Special Edition, ktorý predstavuje vzácnu a exkluzívnu verziu výkonného kupé. Pôsobivé línie a tvarované povrchy zdôrazňuje matný sivý lak Nebula. S farbou ostro kontrastujú viaclúčové 19-palcové leštené čierne disky z ľahkých zliatin. Cez lúče diskov sú neprehliadnuteľné veľké modré strmene s logom F. Special Edition je okrem iného vybavený športovými prednými tlmičmi.
Predné športové sedadlá sú potiahnuté sýtomodrou semi-anilínovou kožou s bielymi akcentmi. Rovnaká modrá koža je použitá aj na hlavici radiacej páky, volante a kryte prístrojového panela, pričom farebne zladené sú aj bezpečnostné pásy.
Športovú atmosféru v interiéri dotvárajú zadné sedadlá potiahnuté čiernou kožou a čierne čalúnenie stropu so symbolom F. Každý model je opatrený diskrétnou kovovou plaketou, ktorá dokladuje, že ide o verziu Special Edition.
Balík RC F Carbon Pack zahŕňa kapotu, strechu a aktívny zadný spojler z uhlíkových vláken, ako aj aktívny diferenciál s vektorovým rozdeľovaním krútiaceho momentu. Rovnako pôsobivá je aj bezpečnostná výbava, ktorá obsahuje systém Lexus Safety Sense +, systém upozornenia na premávku pred vozidlom a monitorovanie slepého uhla.
Lexus F – prvých 10 rokov na scéne
Exkluzívne označenie F sa po prvýkrát oficiálne objavilo na modeli IS F v roku 2008. O ďalšie zvýšenie renomé radu vozidiel F sa postaral superšportový automobil LFA, z ktorého sa v limitovanej sérii vyrobilo len 500 kusov.
Označenie F sa následne použilo pri športovo orientovanom kupé RC F a sedane GS F. Označovaním svojich najvýkonnejších modelov písmenom F vzdáva Lexus poctu okruhu Fuji Speedway a technickému centru Higashi Fuji.
Pôvodným zámerom značky Lexus v rámci radu F bolo vyrábať automobily s atletickým dizajnom a autentickým športovým výkonom, ktoré poskytujú zážitok z jazdy. Hlavnú podstatu týchto automobilov vyjadril konštruktér radu F slovami: „Panuje predstava, že mnohé výkonné autá je ťažké riadiť. Faktom však je, že sa riadia ľahko, pokiaľ sú v správnych rukách, pretože boli špeciálne vyrobené pre úroveň zručností svojich vodičov. To isté platí aj pre automobily radu F, ktoré boli vyrobené s cieľom poskytovať radosť všetkým nadšencom bez ohľadu na úroveň ich zručností. Elektronika dokáže vlastnosti auta okamžite prispôsobiť tak, aby poskytovalo výkon a ochranu na úrovni zodpovedajúcej schopnostiam individuálneho vodiča. Aj pri použití základných nastavení však tieto autá ponúkajú skvelý zážitok.“
Lexus IS F – pôvodný sériový model Lexus F
Model IS F, prvý predávaný Lexus s označením F, predstavili v r. 2008 s atmosférickým motorom V8 s objemom 5,0 litra. Mal maximálny výkon 423 k. Akceleroval z pokoja na 100 km/h za 4,8 s. Bol skombinovaný s osemstupňovou športovou prevodovkou s priamym radením, ktorá ponúkala v tej dobe najrýchlejšie radenie na svete – len za 0,1 sekundy.
Vďaka špeciálne prispôsobenej verzii integrovaného riadenia dynamiky vozidla (VDIM) mohli vodiči bezpečne skúšať limity, pretože systém zabezpečoval koordinované riadenie bŕzd, trakcie, stabilizačných funkcií, posilňovača riadenia a radenia prevodových stupňov. Pre skutočný skúsených ponúkal IS F aj možnosť úplného vypnutia systému.
RC F – športové kupé
Ďalšiu kapitolu začalo "F" písať v r. 2014, keď IS F uvoľnilo cestu výkonnejšiemu modelu RC F vychádzajúcemu z kupé RC. Pohonná jednotka V8 prešla rozsiahlymi zmenami, ktoré priniesli prvotný nárast výkonu na 477 k. Emisie ho neskôr ubili na 463 k. Prevodovka SPDS ponúkala šesť voliteľných režimov.
Model RC F bol tiež ako prvé vozidlo s motorom vpredu a pohonom zadnej nápravy vybavený diferenciálom s vektorovým rozdeľovaním krútiaceho momentu, ktorý pohotovo prispôsobuje rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi ľavé a pravé koleso na zaistenie plynulejšieho, rýchlejšieho a presnejšieho prejazdu zákrut bez toho, aby dochádzalo k nedotáčavosti. Úpravami prešiel aj systém VDIM, ktorý ponúkal rozšírený športový režim a nastavenie Expert s vypnutou funkciou riadenia stability vozidla.
GS F – športový sedan
V r.2015 F aplikovali aj na sedan GS a výsledkom bol model GS F. Využíval rovnaké hnacie ústrojenstvo a jeho jazdné vlastnosti sa ďalej zdokonalili na základe traťových testov na legendárnej a náročnej severnej slučke okruhu Nürburgring.
Hoci sa päťmiestny GS F zdokonaľoval na pretekárskej trati, stále zostáva verný podstate radu F, ktorá spočíva v prispôsobivých jazdných vlastnostiach.
Zdroj: Lexus