Spyker, DAF, Gatso, Donkervoort, Gatford, Ruska, Saker, Vence, Desande či Carver... Holandsko má historický hromadu automobilových výrobcov či manufaktúr, s výnimkou značky DAF (a tým myslíme divíziu osobných áut) však žiadna nedokázala vyrábať väčšie počty vozidiel a celkovo prekročiť svoj tieň. Nová značka Lightyear je v tejto chvíli podobná vzácnosť, je však na štarte a jej ambície sú minimálne na rovnakej úrovni, ako mali vyššie spomínané firmy, keď začínali.

Ich novinka dostala názov 0, alebo teda „Nula“ a nadväzuje na starší koncept Lightyear 1, ktorému sme sa prvýkrát venovali už pred piatimi rokmi. Samozrejme je chvályhodné, že sa Holanďanom podarilo dotiahnuť tento koncept do (zatiaľ sa zdá, že) úspešného konca, už v novembri tohto roka totiž plánujú spustiť malosériovú výrobu. Akurát tie ceny nie sú také, ako si pôvodne predstavovali.

Čiastočne solárnymi panelmi napájaný elektromobil mal stáť 120 tisíc eur, potom sa jeho cena posunula na 135 tisíc, v skutočnosti však budú tieto autá predávané za viac ako dvojnásobok kedysi odhadovanej ceny – Lightyear si bude účtovať minimálne 250 tisíc eur.

Za tieto peniaze dostanete 5083 mm dlhý, 1972 mm široký a 1445 mm vysoký automobil s panelmi vyrobenými z recyklovaných uhlíkových vlákien, a aj vďaka nim a hliníkovej platforme sa konštruktérom podarilo udržať hmotnosť na pomerne slušnej hodnote 1575 kg.

0 je poháňaná štyrmi elektromotormi integrovanými do kolies a celkom by nás zaujímalo, ako sa tvorcovia popasovali s neodpruženou hmotnosťou. V každom prípade zrejme nejde o žiadne masívne jednotky. Firma síce neuvádza systémový výkon, ale akcelerácia z miesta na stovku za rovných 10 sekúnd určite nie je z ríše zázrakov a na batériové autá ide skôr o podpriemernú dynamiku. Podobne je na tom i maximálna rýchlosť obmedzená na 160 km/h.

Trakčné motory sú napájané akumulátormi s využiteľnou kapacitou 60 kW, čo je ekvivalent približne 23 litrov benzínu, Lightyear však hovorí, je jeho technika je nesmierne efektívna a pri rýchlosti 110 km/h auto „žerie“ len 10,5 kWh na 100 kilometrov. Aj preto má mať tento päťdverový päťmiestny liftback s koeficientom aerodynamického odporu Cd „menej ako 0,19“ dojazd 560 kilometrov pri jazde sto desiatkou po diaľnici alebo až 625 kilometrov podľa metodiky WLTP.

Lightyear však má ísť ešte ďalej. Zakrivené solárne panely umiestnené na prednej kapote a streche s plochou 5 metrov štvorcových majú byť schopné dodať článkom elektrickú energiu, ktorá počas jari a leta denne predĺži dojazd o 70 kilometrov v štátoch ako je Španielsko. Aj preto autori tvrdia, že pri priemernom nájazde 35 kilometrov do práce a domov nebudete musieť v štátoch ako je Holandsko nabíjať zo zásuvky až dva mesiace v roku a v spomínanom Španielsku dokonca sedem mesiacov.

Samozrejme to má platiť len za predpokladu, že nebudete jazdiť žiadne iné dlhšie trasy, parkovať vonku a že budete mať šťastie na slnečné dni s dostatočnou intenzitou svetla a netrávite v práci dve hodiny. Lightyear dodáva, že dodatočný ročný energetický výnos zo slnka vám bude stačiť na 11 tisíc kilometrov.

Interiér je päťmiestny, s výnimkou pár hardwarových tlačidiel ovládania jazdy a okien prakticky celý digitálny a čalúnený umelou (ako sa dnes pyšne hlási vegánskou) kožou. Nájdete tu tiež 10,1-palcový dotykový displej so systémom bežiacim na Androide, kamery snímajúce nielen priestor okolo auta v 360-stupňovom zábere, ale tiež použité namiesto klasických spätných zrkadiel. A aby sme nezabudli, posádka môže využiť batožinový priestor s objemom 640 litrov.

Lightyear hovorí, že nemá v pláne vyrobiť viac ako 946 exemplárov, pričom zisk chce využiť pri vývoji ďalšieho, tentoraz dostupnejšieho modelu. Ten by mal doraziť koncom roka 2024 a jeho cena má byť okolo 30 tisíc eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

zdroj: Lightyear