Jednoduchý nápad, jednoduchá realizácia
Recept na úspech mal byť v prvom rade veľmi priamočiary - brnknúť Rusom na strunu národného cítenia a hrdosti. Prečo kupovať západné autá (vrátane Škodovky), keď si podobné auto môžu kúpiť od domáceho výrobcu? Bude podobné priestranné (žiaľ len vzadu a tiež len na dĺžku), no oveľa dostupnejšie a neporovnateľne jednoduchšie, čiže aj lacné na servis. Stačí predsa predĺžiť podvozok už vyrábaného modelu a máme ďalší model, však? Veď keď to môžu pre číňanov robiť BMW aj Mercedes aj pre typy radu 3, triedy C, bol by v tom čert aby to nezvládli aj v AutoVAZ, však? Nuž ukázalo sa, že v tom čertov je hneď niekoľko, a tak prišlo fiasko a množstvo zbytočne vyhodených peňazí.
Si úspešný Rus? Vieš zarobiť? Kúp si luxusnú Ladu
Toto malo stačiť. Jednoduchý recept nezabral a niet sa čo diviť. Ani predĺžené verzie BMW 3 z ktorého Mníchovčania Európe pred rokmi ponúkli model BMW 3GT do druhej generácie neprežil. Mercedes sa dlhé C ani E do Európy priniesť ani nesnažil. A to sú predsa len autá trochu inej úrovne ako Lada Vesta. Jej hlavnou zbraňou je cenová dostupnosť. Žiaden imidž či pridanú hodnotu tu nemožno hľadať. Len veľké predĺženie rázvoru náprav o 250 mm na 2885 mm nebolo dosť. Len pre porovnanie, Škoda Superb III má rázvor 2841 mm. Pritom Lada Vesta Signature nebola dlhšia, než Škoda Octavia III. Celkovo mala 4660 mm. Z 250 mm predĺženia získali vzadu sediaci celých 200 mm. Žiaľ tých, ktorí sa tam kedy posadili, sa asi dá zrátať na končatinách.
Testovacia "séria" do 10 prototypov a potom už nič
Vtedajšie vedenie značky bolo ľahko realizovateľným a finančne nenáročným nápadom nadšené. Limuzína (ak je vôbec možné ju tak nazvať) mala mať majiteľov v podobe predstaviteľov štátnej moci a súčasne sa mala dostať do predaja verejnosti. Nestalo sa ani jedno. Trošku lepšie vybavená ľudová Vesta (kožené čalúnenie, dvojzónová automatická klíma - vpredu/vzadu, vyhrievanie sedadiel aj vzadu, zväčšený uhol otvárania zadných dverí, parkovacie snímače, 17" hliníkové disky s obutím 205/50 R17 a USB pripojenie) nedokázala predĺžením schovať ľudovosť a jednoduchosť. Veď ponuka motorov obsahovala atmosférické 4-valce s objemom 1,6 a 1,8 litra s výkonmi na úrovni 78 a 89 kW (106 a 122 k). Kto úspešnejší by chcel jazdiť v dlhom ľudovom aute? Presne tak, nik. A po krátkom ošiali a vzdialenej nádeji, že Lada by mohla ponúknuť niečo viac prišlo vytriezvenie. Žiaľ aj s malou opicou.