Lotus samozrejme trvá na tom, že platforma Eletre s názvom EPA (Electric Premium Architecture) pochádza z jeho dielní a odmieta, že by išlo o techniku vypožičanú od Geely či od niektorej zo sesterských švédskych značiek. Auto bolo podľa Britov vyvinuté v hlavnom konštrukčnom centre v Coventry, pomáhala tiež nemecká pobočka Lotus Technology Innovation Center v Raunheime, ale čiastočne i Švédi v Göteborgu a vyrábať sa bude v Číne.
EPA by mala patriť výlučne Lotusu a zdá sa, že Geely prikladá technickej nezávislosti svojich značiek značný význam, napriek tomu je ale viac ako pravdepodobné, že sa nové šasi v upravenej podobe časom objaví aj v iných autách čínskeho koncernu.
Čo je na EPA zaujímavé? V prvom rade fakt, že nielen takzvaný skateboard s baterkami a nápravami, ale dokonca celá karoséria je vyrobená z hliníka, do ktorej boli navyše integrované karbónové komponenty. Aj vďaka tomu by mala byť pohotovostná hmotnosť Eletre „len“ dve tony, čo je síce viac ako dvojnásobok obvyklej váhy malých športových Lotusov, lenže v triede päťmetrových SUV, navyše s poriadne veľkou batériou, ide o pozoruhodne nízke číslo.
Podvozok auta ukrýva akumulátor s kapacitou 112 kWh, čo je ekvivalent približne 43 litrov benzínu a v závislosti na konkrétnej výkonovej verzii Lotus sľubuje dojazd 490 alebo 600 kilometrov podľa metodiky WLTP.
Keď už sme začali s výkonom, mali by sme dodať, že Eletre má štandardne dvojicu elektromotorov a tým pádom i pohon 4x4. V základnej konfigurácii sú spárované s jednostupňovými prevodovkami, pričom východiskový model Eletre a verzia Eletre S budú mať 612 koní a 710 newtonmetrov. S týmto vybavením zrýchli veľký Lotus na stovku za 4,5 sekundy, má maximálku 258 kilometrov za hodinu a pre obe autá platí väčší z dvoch spomínaných akčných rádiusov.
Vrcholná Eletre R má dve dvojstupňové prevodovky, výkon 918 koní, až 985 newtonmetrov a z miesta na 100 km/h vystrelí za 2,95 sekundy. Najvyššia rýchlosť je 265 km/h a dojazd sa skráti na uvedených 490 km.
V štandardnej výbave všetkých prevedení je nabíjačka s výkonom 22 kW, samotné auto je však postavené na 800-voltovej architektúre ako Rimac, Porsche či Hyundai, takže zvládne výkon až 350 kW a z 10 na 80 percent by ste ho mali byť schopní nabiť za 20 minút.
Samostatnú zmienku si zaslúžia tiež asistenčné systémy. Že má Lotus adaptívny tempomat, automatické tiesňové volanie, rozpoznávanie dopravných značiek, detekciu detí na palube či varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, asi nikoho neprekvapí. Toto auto však má tiež techniku zvládajúci autonómnu jazdu úrovne 2+ a jeho konštrukcia je navrhnutá tak, aby mohlo postúpiť až na úroveň 4.
Pozrite sa pozorne nad predné blatníky, na zadný delený spojler či priestor medzi predným oknom a panoramatickou strechou. Na týchto miestach sa ukrývajú šachty pre štyri Lidary a Lotus ich bude schopný používať, ak bude k tomuto typu autonómneho riadenia schválená legislatíva a povolenie dostane i samotný automobil.
Briti v každom prípade nešetrili ani na ďalších častiach tohto vozidla. Eletre má v sériovej výbave vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi, päťprvkové zadné zavesenie a priplatiť si môžete sa systém vektorovania krútiaceho momentu, riadenie zadnej nápravy a namiesto 20-palcových kolies objednať až 23-palcové disky i s karbón-keramickými brzdami.
Už štandardný audiosystém KEF s 15 reproduktormi má 800 wattov, ak ale budete chcieť, Lotus vám do novinky namontuje zvukovú aparatúru rovnakej značky s 23 reproduktormi a výkonom až 1500 wattov. Auto je navyše neustále online prostredníctvom pripojenia 5G a okrem kompletného monitorovania stavu vozidla či jeho polohy budú všetky aktualizácie prebiehať diaľkovo.
Ak vás nový Lotus Eletre oslovil, možno by vás ešte mohlo zaujímať, že jeho batožinový priestor má základný objem 611 litrov, ktorý sklopením sedadiel zväčšíte na 1532 litrov. Navyše pod prednou kapotou nájdete ďalší menší kufor s objemom 77 litrov.
A cena? Tá v Európe štartuje na čiastke 95 990 eur za Eletre s výkonom 612 koní, za vrcholné „eRko“ potom zaplatíte 150 990 eur. České zastúpenie na svojich stránkach uvádza, že objednávky už prijímajú v tejto chvíli a prvé autá sa k zákazníkom dostanú v roku 2023.
zdroj: Lotus