Nový šéf rakúskych socialistov Andreas Babler prezentoval svoje názory na tému znižovania maximálnej rýchlosti na cestách. Podľa Bablera by sa mala rýchlosť na diaľniciach u našich susedov upraviť na maximálne 100 kilometrov za hodinu.
Dôvod? Babler hovorí nielen o ekologickom hľadisku, ale od takéhoto opatrenia si sľubuje aj záchranu životov ľudí, ktorí by vraj inak na cestách zomreli. Konkrétne by vraj Rakúsko takto podľa Bablera zachránilo 100 ľudských životov ročne.
Štatistiky nehôd hovoria niečo iné
Mnohé rakúske politické strany s Bablerom nesúhlasia a na ich stranu sa pridal aj najväčší rakúsky motoristický klub OÄMTC. Ten žiada objektívnu diskusiu založenú na faktoch. Ako informoval klub v správe pre médiá, štatistiky dopravných nehôd neukazujú, prečo by pri maximálke 100 km/h malo zomrieť o 100 ľudí ročne menej a o 7000 menej malo byť zranených, ako tvrdí Babler.
Podľa oficiálnych štatistík totiž došlo v roku 2022 v rámci rakúskej siete diaľnic a rýchlostných ciest k 34 úmrtiam a 3 058 zraneniam. Viac ako polovica všetkých nehôd, pri ktorých došlo ku zraneniu osôb, a viac ako 40 percent všetkých nehôd so smrteľnými následkami sa však udeje na úsekoch diaľnice, kde je povolená rýchlosť dokonca nižšia ako 130 km/h.
Aj tento príklad v praxi ukazuje, aké dôležité je výroky politikov overovať. Oba tábory - za aj proti znižovaniu rýchlosti - majú svoje argumenty a niekedy ich vyťahujú v takom kontexte, ktorý sa napokon ukáže ako zavádzajúci.