Politici EÚ sa v poslednej dobe predháňajú v tom, kto vymyslí účinnejší spôsob, ako by sa Európa mala stať nezávislou od ruskej ropy. Od najmiernejších spôsobov, až po nekompromisné zastavenie prítoku ropy z Ruska. Svojim dielom k aktuálnej situácii prispel aj luxemburský minister energetiky, ktorému sa momentálne opatrenia EÚ zdajú príliš laxné a požaduje účinnejšie zásahy. Má dva návrhy – celoeurópske zníženie max. povolenej rýchlosti na diaľniciach a zákaz víkendových jázd autami do centier miest.
Musíme byť ráznejší
Program REPowerEU je reakciou Európskej komisie na ruskú agresiu na Ukrajinu. Komisia v ňom načrtáva, ako čo najrýchlejšie dosiahnuť energetickú nezávislosť na Ruskej federácie (predstavila ho 18. mája 2022). Luxemburskému ministrovi Claudovi Turmesovi v pláne REPowerEU chýba viac opatrení, ktoré znižujú dopyt po fosílnych palivách na celoeurópskej úrovni. Turmes tvrdí, že ruského prezidenta Vladimíra Putina by EÚ mohla v krátkodobom horizonte potrestať povinným znížením rýchlosti, vykázaním áut z centier európskych miest cez víkend a rozšírením práce z domu. Ak by únia občanom na celoeurópskej úrovni umožnila dva dni pracovať z domu, znížila by rýchlosť a zaviedla by víkendový zákaz vstupu motorových vozidiel do centier niektorých veľkých európskych miest, pomohlo by to ušetriť 2,5 milióna barelov ropy ročne, uviedol Turmes. „Čo potrebujeme je celoeurópsky koordinovaný rýchlostný limit a dva dni práce z domu,” skonštatoval Turmes pre nemeckú tlačovú agentúru DPA. Minister zároveň Európanov vyzval, aby „spomalili pre Ukrajinu” a pomohli „potrestať” Vladimíra Putina.
Okrem zníženia energetickej závislosti od Ruska a nižším emisiám by obmedzenie áut v mestách mohlo priniesť aj ďalší pozitívny účinok – lepšiu kvalitu ovzdušia. Európska environmentálna agentúra (EEA) za rok 2019 vypočítala, že v dôsledku zlého ovzdušia predčasne umrelo až 307 tisíc ľudí. Znečistenie ovzdušia EEA označila za „najvážnejšiu environmentálnu zdravotnú hrozbu v Európe”. Väčšina úmrtí sa koncentruje práve do väčších miest. Mnohé európske metropoly už preto zavádzajú vlastné opatrenia smerujúce k obmedzeniu cestnej dopravy v meste. Paríž masívne investuje do výstavby cyklotrás na úkor ciest pre automobily. Brusel zas občanom ponúka 900 eur, ak sa svojho auta zbavia. V Londýne musia ľudia s vozidlami, ktoré nespĺňajú emisné štandardy, v určitých častiach mesta platiť denný poplatok.
zdroj: Euractiv