Tesla Cybertruck má síce vonkajšie panely vyrobené z novej patentovanej nerezovej zliatiny, ktorá odolá strelám s relatívne nižšou kinetickou energiou a dá sa preto povedať, že auto je nepriestrelné, zároveň je ale nutné dodať, že mu chýba akákoľvek vonkajšia ochrana v podobe antikoróznej ochrany, farby či priehľadného laku.
Elon Musk vlani spomenul, že Tesla začne pre Cybertruck dodávať špeciálnu povrchovú úpravu v podobe vrstvičky veľmi odolného karbidu volfrámu, prvé predané autá ho však na sebe ešte nemajú.
Už preto, že ide o nehrdzavejúcu oceľ, si mnohí z dodatočnej ochrany pickupu hlavu asi nelámu, zdá sa ale, že nie je nerez ako nerez.
Jeden z majiteľov novej Tesly, ktorý sa volá Will, sa na stránke Cybertruck Owners Club podelil o svoje skúsenosti: „Má najazdených 381 míľ a väčšinu z 11 dní strávil zaparkovaný pred domom. Chladné počasie, dážď a neskôr i priame slnko... pripájam niekoľko fotografií hrdzavých škvŕn i video,“ dodal Will. „Sú oveľa výraznejšie na plechoch okolo nákladovej plochy, škvrny však určite sú všade na kovových častiach.“ Majiteľ auta hovorí, že drobné stopy na aute ostali aj po umytí.
Z dostupných informácií momentálne nie je úplne jasné, či je problém v samotnom nerezovom materiáli, objavujú sa však názory, že by v tomto prípade mohlo ísť o častice náletovej hrdze, ktoré sa celkom bežne zachytávajú prakticky na všetkých autách. Odstraňujú sa špeciálnou chémiou a ich prítomnosť sa prejaví fialovým sfarbením čistiaceho prípravku.
Rozdiel je v tom, že na lakovanom povrchu bežných áut náletovú hrdzu voľným okom v podstate nezaznamenáte a dekontaminácia sa robí preto, aby sa táto nečistota zarytá do laku neprekrývala voskom či keramikou. Zdá sa ale, že na nerezovom povrchu tieto čiastočky ďalej korodujú a vplyvom dažďa či vzdušnej vlhkosti sa vytvárajú viditeľné fliačky.
Asi ste pochopili, že ak má Cybertruck nejaký problém, tak s povrchovou a nie hĺbkovou koróziou, majitelia však z tohto evidentne radosť nemajú. Ďalší z nich, ktorý si na fóre hovorí Raxar, dodáva, že bol na možný výskyt drobných oranžových stôp hrdze upozornený a že je nutné v takom prípade jemne obrúsiť povrch.
Majitelia Cybertrukov sa snažia s týmto problémom bojovať rôznou cestou. Jeden z nich prezradil, že použil takzvaný clay bar, teda špeciálnu hmotu podobnú plastelíne či plastickej gume, ktorá sa používa pri mechanickej dekontaminácii laku a hodí sa aj na častice náletovej hrdze. Pomohlo to a povrch vyčistil. Naopak leštiaci prostriedok na bežné autá síce bodky korózie odstránil, ale na nerezovom povrchu ostala patina, presnejšie povedané viditeľne pozmenený odtieň plechu.
Nemálo médií tiež upozorňuje na fakt, že v návode k Cybertrucku automobilka vyslovene píše, aby majitelia „okamžite odstraňovali nečistoty, ako je mastnota, olej, vtáčí trus, živicu, mŕtvy hmyz, stopy dechtu, posypové soli či priemyselný prach“. A navyše odolné škvrny by mali byť očistené alkoholom a okamžite umyté.
Je jasné, že Tesla bez ochranného laku potrebuje špeciálnu starostlivosť, zároveň ale platí, že podobné informácie nájdete v podstate skoro v každom návode k autu, pretože sa tým automobilky chránia pred prípadným uplatňovaním záruk na laky poškodené napríklad spomínaným (a veľmi agresívnym) vtáčím trusom.
Na vyjadrenie Tesly stále čakáme
Zaujímavé tiež je, že jeden z vlastníkov, ktorý s týmto problémom kontaktoval servisné centrum Tesly, dostal informáciu, že napriek tomu, že vo firme existujú postupy na ošetrenie korózie, zatiaľ ich nerobia, pretože im „chýbajú nástroje“. Či má ísť o bežné leštičky s chémiou na nerez, servis neprezradil a rovnako sa k situácii zatiaľ nevyjadrila ani samotná automobilka.
zdroj: Tesla, Cybertruckownerclub