Zobrať Mazdu MX-5, napratať tam 4-rotorový wankel s výkonom 1200 k. Poviete si šialené, to nikto neurobí. Mad Mike presne také auto stavia!
Teraz by som si mal dať facku, lebo v jeden takej haraburde si vozím zadok. Priznávam, rotačné motory sú moja srdcovka a jeden z najznámejších driftérov na svete Mad Mike je na tom rovnako. Keď driftuje, tak vždy s wanklom. V garáži parkuje kopec nebezpečných strojov, napríklad Badbul (RX-8 s 20B trojrotorom a veľkým turbom), Madbul (RX-7 s atmosférickým 26B štvorrotorom), alebo šialená RX-4 so špeciálnym 6-rotorovým motorom.
Radbul donaha
Mad Mikovi to ale nestačí, tentoraz sa pustil do niečoho, čo nemá obdobu. Áno, zase to bude drift mašina, ale taká, ako ešte nikdy. Poriadne auto musí byť ľahké, dobre ovládateľné, mať výbornú priľnavosť a nesmieme zabudnúť na gigantickú porciu výkonu. Takže Mike spolu s chalanmi z dielne TBR zobrali to najľahšie, čo v ponuke Mazdy našli, tretiu generáciu Mazdy MX-5. Poviete si, že MX-5 ja na driftcar slabé. Lenže malý roadster je veľmi ľahký, môžu do neho napratať veľký motor.
Projekt nazvali Radbul. Takže základ MX-5, ktorú úplne odstrojili a začali makať. Vyrobili bezpečnostný rám taký, ako sa páči Mikovi, ale zároveň ho ochráni, keby mu nevyšlo všetko podľa plánu. Potom museli zvoliť motor, ktorý do auta namontujú. Po Mad Mikovej jazde na Festivale Rýchlosti v Goodwoode mali jasno, napracú tam 4-rotor. Nielen preto, že je najviac uvrešťaný, ale rozhodli aj skúsenosti. V PPRE, kde stavajú všetky Mikove motory, majú najviac skúseností práve s 26B.
Aby 1200 k preniesli na cestu, použili krátku 6-stupňovú sekvenčnú prevodovku Holinger a diferenciál ASD, vďaka ktorému môže zmeniť stály prevod za pár minút.
Výkon musia preniesť na cestu. Zvolili 6-stupňovú sekvenčnú prevodovku Holinger. Prevodové stupne naskladali veľmi blízko seba. Dôvod? Wanklisti vedia, rotačný motor na nízkych otáčkach neťahá a aby ťahal treba ho točiť a poriadne vysoko. Ďalšou časťou skladačky je diferenciál od ASD, ktorý tímu poskytuje jednu veľkú výhodu. Mechanici dokážu za pár minút zmeniť stály prevod a tak prispôsobiť Radbul či už pomalej trati na parkovisku alebo rýchlej na okruhu.
Pohrali sa aj so zavesením kolies. Navrhli si vlastné náboje! Tie spojili s karosériou pomocou nastaviteľných ramien Megan Racing. Aby to celé fungovalo na výbornú, potrebovali vynikajúci podvozok. Čo tam dali? Trojcestne nastaviteľný pretekársky kúsok od KW. Radbul brzdí pomocou vŕtaných kotúčov Wilwood. Nie sú však vetrané, Mike hovorí, že potrebuje hlavne nízku neodpruženú hmotnosť a pri drifte prejde autom len malú vzdialenosť, takže takéto riešenie je ideálne. Vzadu do každého kotúča hryzú dva 4-piestikové strmene, jeden na hydraulickú ručnú brzdu a ďalší patrí do štandardného okruhu bŕzd. Vpredu použili 6-piestikové strmene.
Takto vyzerá poriadny motor
Objem 2,6 litra, 4 rotory, 2 turbá Garrett, 4 wastegaty a výkon? V PPRE hovoria o 1200 k na low boost, ale motor je schopný ponúknuť až 1500 k!
Vráťme sa napäť k motoru, ktorý je skutočne výnimočné dielo. Mad Mike spolu s PPRE vybrali ako základ 4-rotor 26B, teda 2,6 litrový wankel. K nemu pridali dve „menšie“ turbá Garrett. Prečo nie jedno gigantické turbo? To je jednoduché, 2 malé turbá sú ľahšie a roztočia sa oveľa rýchlejšie ako jedno veľké. Odfukovať motoru pomáhajú štyri wastegaty. Lenže, turbá pridali veľa masy na jednej strane motora. V rámci zachovania výborného vyváženia posunuli celý agregát mierne ľavú stranu. Trojdielnym excentrickým hriadeľom, pretekárskymi rotormi priamo z Mazdy, či na mieru navrhnutým saním doviedli chlapci z PPRE motor k dokonalosti. Predpokladajú, že ich 26B by mal produkovať 1200 k na low boost. V závislosti na planiacom tlaku však motor poskytne výkon od 900 do šialených 1500 k.
Takéto stádo treba poriadne chladiť. Vzduch, ktorý prúdi do motora chladia veľkým medzichladičom PWR. Motor udržiavajú v optimálnej teplote chladičom, ktorý umiestnili dozadu. Pomáhajú mu dva veľké ventilátory s prietokom vzduch vyše 5000 m3 za hodinu. Proti prehriatiu oleja bojujú technológiou z F1, vodnými chladičmi oleja, ktoré sú o 30% účinnejšie ako klasické.
Takto by mohol vyzerať hotový Radbul (autor: Dušan Boroš, zdroj: Petrolheads.sk)
Aký bude Radbul, keď ho dokončia? Nikto okrem Mad Mike nevie ako bude vyzerať, ale jedno je isté, môžeme sa tešiť na poriadnu nakladačku. Podľa toho, čo tento rok vyviedol Madbulu, by som povedal, že autu dopraje bodykit Rocket Bunny, karbónové diely Seibon, krídlo 6666 a disky Nessen Forged s pneumatikami Nitto.
Zdroj: redbull.com
Vizualizácia Radbulu: Dušan Boroš, Petrolheads.sk