Maďarsko sa pre politiku lacného benzínu a nafty rozhodlo v snahe pomôcť domácnostiam zvládnuť vysokú infláciu. Opatrenie vyzdvihovali aj vybraní politici na Slovensku, predovšetkým z opozičného spektra. To, čo Maďarom na začiatku mnohým závideli, sa však zvrhlo a mnohí dodávatelia začali Maďarsko obchádzať a radšej presmerovali palivá na iné trhy.
Pridružili sa k tomu výpadky vo výrobe tamojšej rafinérie a problém veľkých rozmerov bol na svete. Čerpačky čelili nedostatku palív, aký sa v európskych podmienkach len tak nevidí. Mnohí vodiči to vzdali a viacerí z tých, ktorí bývajú neďaleko hraníc so Slovenskom, sa radšej vybrali natankovať ku nám. Zaplatili síce viac, no aspoň mali istotu, že sa k benzínu či nafte dostanú.
Maďari tankujú najdrahšie v našom regióne, pokiaľ doň nepočítame Nemecko.
Narazili na realitu
Maďarská vláda na jeseň pochopila, že situácia je neudržateľná a musí konať. Reguláciu zrušila začiatkom decembra a nárast cien bol prakticky okamžitý. "Maďarsko to s rok trvajúvou reguláciou dotiahlo hneď v 1. týždeň po jej zrušení na najvyššie ceny v regióne (okrem Nemecka) aj u benzníu 95, aj u nafty," píšu analyci Dáta bez pátosu.
Už v lete pritom maďarskí politici zasiahli, keď obmedzili tankovaciu turistiku. Lacné palivá zostali dostupné len pre domácich vodičov. Ani to však nepomohlo a problém s dostupnosťou palív sa prehlboval.
Zdroj: Dáta bez pátosu / ČAPPO