Tiež vás trochu štve, že ešte stále nemáme lietajúce autá či antigravitačný pohon, ako nám literáti, filmári, prognostici či optimisticky naladení vedci sľubovali počas celého minulého storočia? S rozvojom veľkých dronov, respektíve projektov, ako je SkyDrive či AirCar sa raz veci možno pohnú dopredu a je fajn vidieť, že sa začínajú rozvíjať i iné alternatívne smery.

Jedným z nich je aj projekt osobného automobilu využívajúceho magnetickú levitáciu, ktorý vznikol na čínskej dopravnej vysokej škole Southwest Jiaotong University. SJU sa v rámci svojich projektov obvykle venuje bežným i magnetickými vlakom, kohosi ale napadlo skúsiť aplikovať túto technológiu na individuálny dopravný prostriedok.

Maglev namontovaný na obyčajný sedan pôsobí trochu ako stará Karosa s krídlami a prúdovými motormi, je ale nutné brať do úvahy fakt, že ide skutočne o prvé pokusy, takže dizajn nie je zase taký dôležitý.

Číňania kvôli praktickým testom postavili takmer osemkilometrový úsek s upravenou vozovkou a hneď osem prototypov, pričom ich hmotnosť kvôli permanentným magnetom a ďalším modifikáciám stúpla na 2,8 tony. Detaily z výsledkov zatiaľ nepoznáme, ale domáce agentúry tvrdia, že maglev-autá boli bez problému schopné pohybovať sa rýchlosťou 200 km/h a maximálka bola dokonca o 30 km/h vyššia.



To všetko malo prebiehať s kolesami približne 3,5 centimetra nad zemou, keď sa ale pozriete na krátke video a ako jedno z vozidiel pri nižších rýchlostiach poskakuje, nedokážeme si dosť dobre predstaviť, ako sa čínske magnetické auto chovalo pri spomínanej dvesto tridsiatke.

Napriek tomu ale výsmech nie je na mieste. Spomeňte si na prvé počítače či mobilné telefóny a akú techniku máme dnes vo vrecku, takže o pár desiatok rokov to kľudne môže byť životaschopná forma dopravy. Čínska univerzita si od magnetickej levitácie sľubuje rýchlu prepravu na diaľniciach pri súčasnom znížení spotreby elektrickej energie, pričom University of Science and Technology v Ťiang-si hlási úspechy vo zvyšovaní prevádzkovej efektivity maglevu. Otázkou je akurát cena prestavby bežných ciest, aby po nich mohli „lietať“ prvé levitujúce autá, ak sa ale vážne uvažuje nad indukčným nabíjaním integrovaným do asfaltu, potom sa toto dá brať ako ďalší zaujímavý vývojový stupeň.