Indický autosalón Auto Expo 2020 je plný automobilových kuriozít. A hoci sú mnohé z nich regionálnymi špecialitami, niektoré určite stoja za povšimnutie. Jedným z nich je aj údajne najlacnejší nový elektromobil na svete – Mahindra Atom.
Mahindra Atom predstavuje koncept "čistej" elektrickej mobility v indických veľkomestách. Od leta 2020 má byť realitou.
Dostupný kubizmus
Automobilka Mahindra si dobre uvedomuje nástup prísnejších emisných noriem v Indii, do boja s emisiami vo veľkomestách preto už v lete 2020 pošle svoju novú zbraň. Elektromobil Mahindra Atom predstavuje akési elektrické taxi, ktoré v uliciach nahradí doterajšie benzínové trojkolky. Aby však sa však malo šancu presadiť na trhu, výrobca ho musel postaviť s maximálnou možnou efektivitou. Neprekvapí preto, že má ísť o najlacnejší sériovo vyrábaný elektromobil sveta. Tomu, samozrejme, zodpovedá úroveň pasívnej aj aktívnej bezpečnosti, vnútornej výbavy aj samotného pohonu. Ten. mimochodom, zabezpečuje trakčný elektromotor s max. výkonom len 15 kW (20 k). Aj s ním sa však trojmiestna taxikárska Mahindra rozbehne na 70 km/h. Technické parametre batérií však automobilka zatiaľ tají. Známy je len fakt, že elektromotor pracuje s palubným napätím 48 V. A cena? V lete 2020 sa má Mahindra Atom dostať na trh za 6000 eur (v prepočte z miestnej meny). Ani táto čiastka však zatiaľ nie je definitívna. Fabrika ju nechce potvrdiť a ide o odhad renomovaných indických odborníkov z oblasti dopravy. Podľa všetkého bude kľúčový konečný kontrakt na dodávateľa akumulátorov.
Mahindra Atom používa disky kolies s priemerom len 12 palcov.
Lacné to nie je
Práve Mahindra Atom ukazuje, akú ťažkú cestu majú pred sebou európski výrobcovia elektromobilov. Priblížiť ich ceny pri súčasnej európskej legislatíve benzínovým, či naftovým autám je prakticky nemožné. Keď tak jednoduché auto, akým Mahindra Atom rozhodne je, dokážu Indovia postaviť za 6000 eur (tá cena je navyše stále otázna), koľko by muselo obdobné elektrické taxi stáť v Európe? Európa sa pritom dušuje, že príde čas, keď autá so spaľovacími motormi zakáže úplne. Koncept dostupnej mobility pritom z európskych ulíc vymiznúť nemôže, presun ľudí aj tovarov sú pre fungovanie ekonomiky totiž nevyhnutné. Niečím sa ľudia skrátka presúvať musia. Čaká nás budúcnosť v podobných autách ako Mahindra Atom? Podľa niektorých odborníkov áno. Len budú spĺňať prísne európske predpisy a ich cena sa vyšplhá k násobkom ceny elektrickej Mahindry.
Najlacnejší tu už raz bol
Spomínate si na Tata Nano? Indické miniauto bolo svojho času vyhlasované za najlacnejšie auto na svete a s cenou cca 2500 eur k tomu pravdepodobne skutočne nemalo ďaleko. Európu vtedy zaplavili správy, že sa Nano dostane aj na Starý kontinent, kde spôsobí revolúciu v lacnej doprave. O to väčšie rozčarovanie prišlo s jeho úpravou, aby aspoň s odretými ušami plnilo platnú európsku legislatívu. Jeho cena razom vyskočila do výšin, v ktorých by jeho dovoz strácal ekonomický zmysel. Tata Nano tak predstavovalo ukážku toho, že s lacnou mobilitou v Európe nie je jednoduché bojovať. O to zaujímavejšie preto bude sledovať, ako si s trendom európskej elektromobility poradia renomované automobilky a európska legislatíva. Jazdiť sa totiž stále musí, stále je však otázne, čím.
Tata Nano Europa malo prevalcovať všetky európske veľkomestá. Nestalo sa. Európske bezpečnostné predpisy jeho cenu zodvihli tak vysoko, že k "útoku" nakoniec vôbec nedošlo.