Už v archívnej reportáži New York Times z roku 2002, teda pred viac ako 20 rokmi, sa redaktor zamýšľal nad tým, prečo jazdí na albánskych cestách toľko áut značky Mercedes. V krajine, ktorá bola vtedy jednou z najchudobnejších v Európe, to nedávalo na prvý pohľad veľký zmysel. Napokon, Albánsko dodnes patrí k tým ekonomicky slabšie rozvinutým štátom, no Mercedes si uchoval svoje silné postavenie.
V Albánsku znamená šoférovať Mercedes-Benz viac než len vlastniť auto. Je to niečo ako symbol vyššieho spoločenského postavenia. Spôsob, ako ukázať svojim priateľom, rodine a dokonca aj neznámym ľuďom, že daná osoba tvrdo pracovala.
Práve Mercedes-Benz sa stal symbolom úspechu v albánskom ponímaní vďaka svojmu nezameniteľnému lesklému logu a silnej konštrukcii vozidla, ktorá vydrží viac ako iné autá. A to je na albánskych nerovných a hrboľatých cestách veľmi cenené.
Počas komunistického režimu, ktorý v Albánsku pretrval od konca druhej svetovej vojny až do roku 1991, nebol v krajine povolený luxusný tovar a jeho dovoz. Niektorým vládnym predstaviteľom však bolo umožnené vlastniť luxusné autá a mnohí z nich si zvolili práve Mercedes-Benz ako preferovanú značku. Výsledkom bolo, že tieto vozidlá sa stali symbolom moci a prestíže.
Auto ako investícia
Mnoho Albáncov vníma(lo) aj po páde komunizmu vlastníctvo Mercedesu ako spôsob, ktorým môžu ukázať svoj úspech a postavenie v spoločnosti.
Navyše, nemecké autá sú v Albánsku považované za dobrú investíciu. Krajina účtuje vysokú dovoznú daň na nové autá, čo znamená, že kúpa nového auta môže byť veľmi drahá. Ojazdené autá, najmä od Mercedesu, sú veľmi žiadané a dokážu si dobre udržať svoju hodnotu. Pre mnohých Albáncov je práve kúpa ojazdeného Mercedesu šikovným finančným rozhodnutím, ktoré sa z dlhodobého hľadiska vypláca.
Ak sa pýtate, koľko Mercedesov brázdi albánske cesty v súčasnosti, odpoveď na túto otázku nie je jednoznačná – niektoré zdroje hovoria o 30 percentách všetkých áut v krajine. Tak či onak, ide o vysoké číslo, ktoré by ste v iných krajinách hľadali len ťažko.
Zdroj: NY Times, Restlessvoyager.com, Carrentalinalbania.com
Foto: GK Automobiles