Pre niekoho to môže vyzerať jasne – viacero automobiliek už oznámilo, že končí so spaľovacími motormi a trh sa celkovo pripravuje na prechod na elektromobilitu. Nie však všetci. Niektorí stále dávali šancu alternatíve – vodíku (syntetické palivá dajme na chvíľu bokom). Podarí sa však vodíku v rámci osobných áut naozaj presadiť?
Ropný gigant BP a jeho odborníci to vidia jasne: podiel vodíka v tomto segmente vraj nebude hrať žiadnu významnú úlohu ani v roku 2035, ani na konci polstoročia v roku 2050.
Trhu majú kraľovať elektromobily. Ich celkový podiel má do roku 2050 narásť na 70 percent. Ropná firma počíta s tým, že časť trhu si naďalej zachovať spaľovací motor. Istú časť trhového koláča si ukroja autá na zemný plyn a biopalivá.
Vodík nezíska viac ako 1 %
Analýza BP sa pozrela aj na potenciálne scenáre, pri ktorých by sa elektromobilita nepresadila v majoritnej podobe, ale autá na baterky by mali napríklad "len" tretinový podiel. Aj za týchto okolností BP odhaduje, že vodík ako pohon pre osobné autá získa podiel 0,3 až 0,6 percenta, aj to až v roku 2050.
V BP síce vidia príležitosti pre vodík, no pri nákladných autách, námornej preprave či v iný odvetviach, ktoré sú len ťažko elektrifikovateľné, upozorňuje nemecký Spiegel. Vyjadrenia ropného giganta netreba brať na ľahkú váhu, keďže firma je rozhodujúcim investorom v rámci vodíka a teda jej samotnej biznisovo záleží na tom, aby sa presadil čo najviac.
Čo sa týka nákladných vozidiel, tu vidí BP úlohu vodíka omnoho optimistickejšie a predpovedá mu podiel na trhu okolo 10 percent do roku 2035.
Odpovedalo 386 ľudí
Zdroj: Spiegel / foto: cz.depositphotos.com