Téma elektromobility síce už nie je tak kontroverzná, ako v nedávnej minulosti, stále však prináša veľa otáznikov a nezodpovedaných tém. Jednou z nich je aj budúce financovanie individuálnej mobility. Tá sa z veľkej časti (aspoň podľa pôvodných predpokladov EÚ) zmení na elektrickú, bez možnosti alternatívy v dostupných autách so spaľovacími motormi. A to je problém, dnes je totiž malý mestský elektromobil stále o 50 % drahší, než rovnako veľké auto so spaľovacím motorom, čo znamená, že dopyt po ňom bude zo strany spotrebiteľov minimálny. Má to viac dôvodov, tým hlavným však zostáva finančná nedostupnosť. Prax navyše ukazuje, že na sen o postupnom znižovaní cien elektrických áut môžeme zabudnúť. Minimálne nie v takom rozsahu a tak skoro, aký si vysnívali politici a ekologickí aktivisti.
Bez dotácií neprežije
Nemecko už oznámilo, že v roku 2025 chce definitívne skončiť s dotovaním nákupu elektrických áut. Predpokladá sa, že dovtedy sa elektromobily stanú konkurencieschopnými aj na poli cenovej úrovne a nebude ďalší dôvod elektromobilitu dotovať. Niektorí odborníci však varujú, že záujem o elektrické autá bez dotačných programov opadne a kým bude existovať cenovo dostupnejšia alternatíva, zákazníci zvolia konvenčnejšiu cestu. A ak sa alternatíva nenaskytne, individuálna mobilita ako taká sa stane pre mnohých nedostupnejšou. A to je pre ekonomiku problém. V záujme každého štátu je skrátka zaistiť pre obyvateľstvo možnosť cenovo dostupného pohybu. Vstupnou bránou do sveta individuálnej mobility by mali byť práve malé mestské elektromobily.
„Bez dotácie dnes stojí elektromobil asi o 50 % viac ako porovnateľné auto so spaľovacím motorom. To zákazníkov bežných modelov ovplyvňuje podstatne viac, než kupujúcich prémiového segmentu. Práve to je dôvod, prečo je dotovanie predajov stále potrebné. Len tak budú malé elektromobily predajné,“ povedal na margo rušenia dotácií šéf automobilky Opel, Uwe Hochschurtz. „Verím, že Nemecko bude v dotovaní pokračovať, vďaka čomu budú aj naďalej na trhu existovať malé a zároveň dostupné elektrické autá,“ doplnil Hochschurtz. Zároveň však pripomenul, aké dôležité je rýchle budovanie dobíjacej infraštruktúry. Malé a lacné elektromobily totiž nikdy nedostanú veľké a drahé trakčné batérie, takže ich dojazdy budú menšie a v prípade jazdy mimo mesto budú vyžadovať hustejšiu sieť nabíjacích staníc. Ak tu má byť elektromobilita naozaj pre všetkých, nielen pre najbohatších jazdiacich na prémiových autách, hustá sieť nabíjačiek nie je luxusom, ale nevyhnutnosťou.
zdroj: Reuters