Ako býva zvykom, ani toto nie je nová myšlienka. Nenápadný striebristý krík z čeľade hviezdicovitých, ktorý nesie latinský názov Parthenium argentatum, používali ako jeden zo zdrojov latexu už predkolumbovskí indiáni a jeho súčasné najbežnejšie používané meno – guayule – pochádza z aztéckeho výrazu cuauholli.
Táto rastlina rastie v polopúšťach a púšťach juhozápadnej časti Spojených štátoch a v severnej časti Mexika, pričom hlbšie sa začala skúmať už v 20. rokoch minulého storočia, keď brazílske kaučukovníky zasiahla pleseň. Na scénu sa guayule dostala tiež počas druhej svetovej vojny, pretože Japonci odstrihli USA od zdrojov prírodného kaučuku v Malajzii. Konflikt však skončil skôr, ako sa podarilo rozbehnúť pestovanie vo väčšej miere, a tak bol tento projekt zrušený.
Napriek tomu však výroba gumy z guayule úplne nezapadla. Zistilo sa totiž, že na rozdiel od klasického latexu z kaučukovníku neobsahuje proteíny spôsobujúce alergickú reakciu a navyše je možné z tejto rastliny vyrábať etylalkohol. Jej výhoda je v tom, že sa na rozdiel od iných plodín nedá použiť v potravinárskom priemysle či na produkciu kŕmnych zmesí, takže na rozdiel (napríklad) od kukurice nezvyšuje jej pestovanie ceny potravín.
Ďalšou obrovskou výhodou je v tom, že guayule rastie v horúcom a suchom prostredí, takže prípadné globálne otepľovanie na rozdiel od iných kultúrnych plodín určite ocení. Má veľmi nízke nároky na zalievanie, takmer nepotrebuje hnojiť a vďaka šľachtiteľským laboratóriám sa už podarilo vytvoriť kultivary s výrazne vyšším podielom kaučuku. Navyše má vlastnú živicu, teda prírodný pesticíd, takže je odolná proti škodcom i chorobám.
Myšlienku na pneumatiky vyrobené z tejto rastliny oživil v polovici minulej dekády japonský koncern Bridgestone, ktorý v roku 2014 vybudoval experimentálnu farmu a o pár rokov neskôr rozbehol produkciu prototypových gúm vo výskumnom centre v Arizone.
Iniciatíva tejto firmy na pár rokov možno zapadla, v skutočnosti však Japonci pokračovali vo vývoji a výsledkom sú nové pneumatiky značky Firestone (patrí pod Bridgestone od roku 1988), ktoré boli prvýkrát predstavené v máji tohto roka a nasadené do ostrých pretekov IndyCar počas predminulého víkendu v uliciach Nashvillu.
Pretekárske pneumatiky vyrobené z guayule by ste od tých obyčajných na prvý pohľad samozrejme nerozoznali a Firestone tvrdí, že to isté platí aj pre ich parametre, teda priľnavosť či životnosť. Pre istotu sa však na bokoch objavili zelené pásy, aby bolo jasné, že nejde len o nejakú štandardnú obyčajnú zmes.
Čo nám v tomto príbehu zatiaľ chýba, je informácia o tom, kedy sa pneumatiky vyrobené čiastočne z púštnych kríkov dostanú do sériovej výroby, prípade aká bude ich cena, predpokladáme ale, že by postupný nábeh nemuselo trvať dlho. Spoločnosť Bridgestone investovala v priebehu posledných desiatich rokov do výskumu i farmy s rozlohou 116 hektárov už 100 miliónov dolárov a hádame, že ich nebude chcieť len tak odpísať. Už preto, že firma chce byť do roku 2050 uhlíkovo neutrálna, čo znamená, že potom by v gumách tejto značky nemala byť ani kvapka ropy.
zdroj: Bridgestone, Firestone, National Geographic