Ako riešiť potreby online porád manažérov na cestách?
Ak sa má auto pohybovať bezpečne, keď "vodič" v ňom je primárne manažér a mozgom nesleduje premávku, ale rozmýšľa o porade a úlochách či problémoch vo firme? Ak zrušenie online porád nie je cesta, je nutné eliminovať šoférovanie.
Automobilový gigant Stellantis nedávno odhalil technológiu autonómneho riadenia STLA AutoDrive 1.0. Tento systém sľubuje jazdu “bez rúk a očí na volante” (Hands-Free and Eyes-Off) (SAE Level 3) pri rýchlostiach do 60 km/h. Je to ale dostotatočne zaujímavá rýchlosť ? Pre zápchy a mesto možno áno, ale mimo mesta či na diaľnici neobstojí.
STLA AutoDrive
Má byť kľúčový pilier stratégie Stellantis, spolu so systémami STLA Brain a STLA Smart Cockpit, ktoré posunú inteligenciu vozidiel, automatizáciu a užívateľský zážitok na novú úroveň. Systém je navrhnutý tak, aby bol jednoduchý na použitie: keď sú podmienky vhodné, vodič je upozornený a môže systém aktivovať fyzickým tlačidlom.
Kľúčové vlastnosti STLA AutoDrive:
- Autonómne riadenie pri rýchlostiach do 60 km/h
- Funkčnosť aj v noci a v náročných poveternostných podmienkach
- Možnosť venovať sa iným činnostiam počas jazdy (sledovanie filmu, čítanie e-mailov)
- Adaptívny tempomat a udržiavanie v jazdnom pruhu pri vyšších rýchlostiach (Level 2 a 2+)
Systém využíva pokročilý súbor senzorov na monitorovanie okolia s cloudovým pripojením. To umožňuje priebežné vylepšenia prostredníctvom aktualizácií over-the-air.
Aj keď STLA AutoDrive je určite krok vpred, nastáva sa zamyslieť nad niekoľkými otázkami:
- Bezpečnosť: Aj keď systém sľubuje vysokú presnosť a spoľahlivosť, stále existuje otázka, ako sa bude správať v reálnych podmienkach? Ako bude reagovať na nepredvídateľné situácie na ceste?
- Rýchlostné obmedzenia: Funkčnosť systému je obmedzená na rýchlosti do 60 km/h. To znamená, že na diaľniciach a rýchlostných cestách bude vodič stále musieť byť plne sústredený.
- Evolúcia technológie: Stellantis tvrdí, že systém je navrhnutý tak, aby sa vyvíjal a mohol fungovať pri vyšších rýchlostiach do 95 km/h a v teréne. Otázkou zostáva, kedy a ako rýchlo sa tieto vylepšenia dostanú na trh.
Porovnanie s Teslou
Na rozdiel od Tesly, ktorá sa spolieha primárne na kamery a neurónové siete, Stellantis využíva komplexnejší súbor senzorov na monitorovanie okolia. Zatiaľ čo Tesla sľubuje plne autonómne riadenie (Level 5) v blízkej budúcnosti, Stellantis sa zameriava na postupné zlepšovanie svojho systému Level 3.
Tesla plánuje spustiť službu autonómnych robotaxíkov bez volantu a pedálov v júni 2025 v Austine, zatiaľ čo Stellantis sa sústreďuje na bezpečné a postupné zavádzanie svojej technológie do existujúcich modelov.
Predpokladané nasadenie
Čo sa týka časového horizontu a modelov, ktoré budú vybavené systémom STLA AutoDrive:
- Presný časový rámec nie je špecifikovaný, ale vzhľadom na to, že systém je "pripravený na nasadenie", môžeme očakávať jeho postupné zavádzanie v blízkej budúcnosti.
- Systém je navrhnutý tak, aby bol flexibilný a mohol byť implementovaný naprieč rôznymi značkami patriacimi pod Stellantis.
- Konkrétne modely nie sú uvedené, ale vzhľadom na škálovateľnú architektúru systému je pravdepodobné, že bude najprv implementovaný do prémiových modelov a postupne sa rozšíri do širšieho portfólia vozidiel Stellantis.
- Nasadenie bude pravdepodobne závisieť od dopytu na trhu a komerčných stratégií spoločnosti.
Hoci STLA AutoDrive predstavuje významný pokrok pre spoločnosť, je zrejmé, že plný potenciál autonómneho riadenia sa bude rozvíjať postupne, s dôrazom na bezpečnosť a v súlade s regulačnými požiadavkami na rôznych trhoch.
Dočkáme sa aj na Slovensku?
Je jasné, že si ešte budeme musiet počkať a tiež to bude závisieť od ďalšieho vývoja legislatívy, tempa implementácie technológie výrobcami automobilov, prijatia technológie verejnosťou a trhovým dopytom. Tiež je dôležité poznamenať, že plne autonómne vozidlá bez zásahu alebo dohľadu vodiča sú stále otázkou vzdialenejšej budúcnosti.