Podľa internetovej stránky denníka Daily Mirror bude britský minister dopravy Richard Holden už 6. mája prezentovať chystanú novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách ako súčasť „postupného získavania vodičského oprávnenia“.
Podľa nových plánov, ktoré chce minister a vláda presadiť v snahe obmedziť smrteľné zranenia pri dopravných nehodách, by mali všetci čerství vodiči do 25 rokov zakázané voziť spolucestujúcich tiež do 25 rokov, teda – de facto – svojich kamarátov či spolužiakov.
Pomník dcére
Podľa všetkého sa zdá, že medzi najvyššími štátnymi úradníkmi v tomto smere panuje zhoda a preberať budú akurát časový rámec platnosti uvedeného zákazu. Mal by byť platný šesť alebo až dvanásť mesiacov po získaní vodičského preukazu.
Návrh prichádza po kampani Sharron Huddleston (52), ktorá v roku 2017 prišla pri dopravnej nehode o svoju dcéru. Sedela na mieste spolujazdca a zomrela spolu s 18-ročnou kamarátkou Skye Mitchell (vodičák mala len pár mesiacov) potom, ako s autom narazili na diaľnici A595 v grófstve Cumbria do dodávky.
„Caitlin späť už nevrátim, ale som odhodlaná na jej pamiatku zabezpečiť, aby žiadna iná rodina nemusela prejsť rovnakým utrpením a bolesťou, akou denne prechádzame my,“ oznámila médiám Sharron Huddleston.
Len dodávame, že v Británii momentálne už platí dvojročné skúšobné obdobie, počas ktorého majú mladí vodiči znížené bodové konto na polovicu. Novela by zároveň mohla na istý čas úplne zakázať používanie mobilného telefónu, aj keď bude mať šofér v aute handsfree, znížiť objem motora či zaviesť knihu jázd.
Zákazy nič neriešia
Čo z toho bude schválené, momentálne nie je jasné, ale nový zákon sa opiera o štatistiku, podľa ktorej spôsobia vodiči vo veku 17 až 29 rokov takmer tretinu (30 %) všetkých nehôd a sú zodpovední za 26 % smrteľných zranení. „Obmedzenie práv mladých vodičov prepravovať iných mladých ľudí ako spolujazdcov na určitý čas bezprostredne po zložení skúšky je pragmatický krok, ktorý by mal zachrániť životy. Keď získajú viac skúseností z reálneho života, riziko havárie sa zníži,“ tvrdia hlasy obhajujúce tento krok.
Napriek uvedenému sa však ozýva množstvo hlasov proti tomuto zákonu. Odvolávajú sa na fakt, že paušálny zákaz nič nerieši, navyše skomplikuje život mnohým ľudom, ktorí v uvedenom veku dávno pracujú a musia s podobne starými kolegami dochádzať autom za prácou v krajine, kde zďaleka nie je tak dobre rozvinutý systém verejnej dopravy. Navyše pri práci v nočných smenách nemusí pomôcť ani MHD.
Odpovedalo 68 ľudí
zdroj: Depositphotos, Mirror