Naložiť starý Peugeot 206 CC na Ford Focus kombi a vydať sa s takto improvizovaným „tandemom“ po vlastnej osi do zberných surovín vyžaduje serióznu absenciu akéhokoľvek rozumu. Nula, skrátka nič, prázdno v hlave. Ale nechcem tu opisovať len tento konkrétny prípad, v súvislosti s ním chcem však upozorniť na fakt, že sa s niečím podobným, len pochopiteľne v menšom, stretávam pomerne často. Vodiči si skrátka na strechu často montujú všelijaké náklady, ktorých hmotnosť neraz presahuje automobilkou povolenú hranicu. Že to strecha auta vydrží? Áno, tá toho znesie podstatne viac, než predpisuje výrobca, lenže max. povolená hmotnosť sa neudáva kvôli hroziacemu „podlomeniu“ stĺpikov, riziká jazdy s nákladom na streche spočívajú aj v niečom úplne inom.
Pozor na zmenu ťažiska
Max. povolené zaťaženie strechy je pri bežných osobných autách v rozsahu 50 – 100 kg (záleží na konštrukcii karosérie a "dimenzovaní" elektronických bezpečnostných systémov). S tým úzko súvisí aj zmena ťažiska, ktorá sa po naložení strechy udeje. Náklad na streche je z hľadiska stability auta v podstate tou najhoršou vecou, čo mu môžete urobiť. Zásadne sa preto zmenia aj jeho jazdné vlastnosti. Auto je po naložení smerovo nestabilné (najmä v priečnom smere), s obmedzeným brzdným účinkom a výrazne citlivejšie na poryvy bočného vetra. Tie pritom neprichádzajú len vo veternom počasí, ale aj pri vychádzaní spoza protihlukových stien či pri míňaní veľkých kamiónov a autobusov v protismere a pri ich predchádzaní (čím je vzdialenosť ťažiska od stredu veľkej bočnej plochy ďalej, tým je tento efekt výraznejší).
Pri nakladaní strešného nosiča predvídajte. Čím väčší náklad naň umiestnite, tým silnejšie sa do neho bude vietor opierať.
Na výšku ťažiska už mnohokrát doplatili aj amatérski vyznávači offroadu, ktorí si na strechy svojich terénnych aut navešajú ťažké pevnostné „záhradky“ a potom sa čudujú, že sa im auto pri miernom bočnom náklone hneď prevráti. Skutočné terénne špeciály nesmú mať na streche nič (prípadne pri prekonávaní priečnych nerovností strešný nosič prácne vyložiť). Všimnite si, ako sú konštruované autá pre púštne maratónske súťaže, to vám mnohé napovie. Dokonca aj naoko vysoké súťažné kamióny majú tie najťažšie veci pod korbou upevnené dole pri ráme.
Skúsení offroadoví jazdci dobre vedia, ako nepríjemne dokáže v bočnom náklone prekvapiť aj prázdny pevnostný strešný nosič.
Pri vyhýbaní vôbec nebrzdí
Čo je ešte dôležitejšie, ťažký náklad na streche extrémne predlžuje brzdnú dráhu a komplikuje vyhýbací manéver. Stabilizačný systém auta je pripravený aj na takéto situácie (dnes už dokonca dokáže stabilizovať aj prívesy, upravenú mapu ESC však väčšinou dostanete len k originálnemu ťažnému zariadeniu z výroby), ak však strechu preťažíte, podkopnete tým kolená aj vlastnému stabilizačnému systému. Ten si totiž pomáha pribrzďovaním jednotlivých kolies, no ak ich auto pri bočnom náklone výrazne odľahčuje (pri jednoduchej zadnej vlečenej náprave napríklad pri veľkom bočnom náklone ESC takmer nemá páky ako zabrániť pretočeniu auta), nemá čím vlastne auto stabilizovať. Navyše si neustále kontroluje bočný náklon a ak je výrazný, jeho prioritou je neprevrátiť auto, nie ho ubrzdiť. Pozor na to, na bezpečnej ploche si niekedy v bezpečí vyskúšajte, ako vaše auto vlastne v náklone brzdí. Možno budete prekvapení, koľko brzdnej sily mu vychýlením ťažiska uberiete.
Neprajte si zažiť podobný úhybný manéver s plným strešným boxom.
Známa zberateľská "firma"
A ako dopadli „zberatelia“ zo včerajšieho prípadu? Polícia po ich zastavení zistila niekoľko závažných porušení pravidiel. Odhliadnuc od absurdného preťaženia strechy (aj auta) a nesprávneho upevnenia nákladu na streche bol v biednom technickom stave aj samotný „nosič“ Ford Focus kombi. Polícia preto posádke okamžite zakázala ďalšiu jazdu, odobrala EČV aj s osvedčením o evidencii vozidla a dala príkaz na odstránenie oboch vozidiel odťahovou službou. Vodič skončil v správnom konaní, kde zistili, že podobných priestupkov má už v karte vodiča niekoľko. Je tak na najlepšej ceste k odobratiu vodičského preukazu a zákazu činnosti. Konečne!