Na danom úseku Poprad - Behárovce bude možné beztrestne jazdiť rýchlomerovo viac než 150 km/h. Navýšenie totiž v sebe spája nepresnosť merania rýchlosti v aute a tiež tolerovanú odchýlku políciou.
140-ka nebude na celom Slovensku! Len na jednom úseku
Skúšobné navýšenie nebude však na celom území SR. Ide len o cca 43 km dlhý úsek D1 Poprad - Behárovce na obdobie presne 01.10. až 31.10. Tu bude zvýšená maximálna povolená rýchlosť na 140 km/h. Cieľom tejto iniciatívy je monitorovať a analyzovať vývoj dopravnej nehodovosti, socioekonomický aspekt či časovú úsporu pri najvyššej dovolenej rýchlosti 140 km/h. Úsek D1 Poprad východ - Beharovce bol pre skúšobnú prevádzku vybraný z toho dôvodu, že ide o jeden z najnovších úsekov, ktorý spĺňa najvyššie bezpečnostné štandardy. NDS bude od druhej polovice septembra betónovať nosiče dopravného značenia a osádzať dopravné značky. Následne od 1.10.2019 značky odkryjú a začne sa skúšobná prevádzka.
Testovacie zrýchlenie na 140 km/h sa týka cca 43 km dlhého úseku D1 Poprad - Behárovce na obdobie presne 01.10. až 31.10.
Komentár Maroša ČABÁKA
Určite som za zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti. Úpravu o 10 km/h na 140 je možné vnímať ako kozmetickú a nepatrnú. Nie je to celkom tak. V prvom rade to absolútne neznamená, že tak majú začať jazdiť všetci. Minimálna rýchlosť pre diaľnice je definovaná samostatne na 80 km/h. Vítam však možnosť väčšieho "výberu" vhodného cestovného tempa podľa situácie a okolností.
Realita je taká, že mnoho vodičov už dnes jazdí rýchlomerových 140. Rátajú s viacerými známymi faktormi. Tolerancia presnosti rýchlomera auta a tolerancia zo strany polície pri meraní rýchlosti. Všeobecne je možné povedať, že rýchlomery majú nepresnosť 3 - 5 %. Čiže pri indikovanej 140-ke na budíkoch je reálna rýchlosť povedzme 135 km/h. Viacerí vedia, že tolerancia polície sa hýbe na úrovni 8 - 12 km/h. To znamená, že reálne je možné už teraz beztrestne cestovať na úsekoch s obmedzením maximálnej rýchlosti na 130 km/h rýchlomerovo indikovanou rýchlosťou 145 - 150 km/h. A toľko zďaleka všetci nie sú ochotní jazdiť. Niežeby mali času pre cestovanie na rozdávanie, no prednosť dostáva ekonomika takejto jazdy. Pri navýšení o 10 km/h na 140 bude preto na danom úseku možné beztrestne dosahovať rýchlomerových 150 - 160 km/h.
Mnoho vodičov z ekonomických dôvodov ide radšej v rozmedzí 110 - 120 km/h, pretože každým ďalším zvyšovaním tempa zásadne stúpa spotreba paliva. Nemusí to byť len samotná neochota zaplatiť za palivo pre cestu viac. Niektorí zvážia zbytočnosť zastávky na čerpacej stanici pre citeľne skrátený dojazd, ktorá nikdy netrvá menej ako 5 - 10 minút.
Výsledok? Rovnako, ako úvahu začínam, ju aj ukončím. Som určite za. Netreba mať obavy, že razu tak začnú jazdiť všetci. Nebude to ani väčšina, no pre rôzne situácie budeme mať väčšiu možnosť výberu čo vám práve vyhovuje. O to dôležitejšie bude na vodičov apelovať, aby medzery medzi vozidlami vôbec rešpektovali, dodržiavali a dokonca zväčšili. To je pre zrýchlenie tempa na každej ceste kľúčové!
Zdroj: NDS Slovensko
Komentár redakcie: Alex ŠTEFUCA
Tieto úvahy ja osobne vítam a mohol by som tu teraz vykladať argumenty, z ktorých sú už mnohé v článku. Už aby sa konečne niekto odhodlal k skutočným krokom. Som presvedčený, že na úsekoch s rýchlosťou 140 km/h nemáme veľmi čo analyzovať. Diaľnice sú reálne najbezpečnejšou cestou pre nás všetkých - tých rýchlejších aj opatrných. Lenže už vidím tie falošné diskusie o bezpečnosti a vyťahovanie "cestných pirátov", ktoré budú brániť dobrej veci. Naše diaľnice, napriek zlej reputácii a pomalej výstavbe, sú na väčšine úsekov veľmi kvalitné a vyššie tempo spokojne znesú.