Už v roku 1999 začal projekt náhrady starších modelov Familia, 323 a Protegé novými typmi s karosériou hatchbacku a sedanu. Samozrejme sa 323 predávala aj u nás a mnohí motoristi na ňu majú dobré spomienky. Boli to mimoriadne odolné a nenáročné vozidlá, ktoré slúžili, až kým ich „nezožrala“ hrdza. Práve oranžový mor bol najväčším problémom, ktorý tieto autá odsúval na šrotovisko.
Nová Mazda 3 na tom mala byť lepšie. Na jej vývoji pracovali dizajnérske centrá v Spojených štátoch, Nemecku a Japonsku. Dizajn Hasipa Girgina vybrali v roku 2001 a finálny produkt automobilka predstavila o dva roky neskôr. Mimochodom technicky si bola podobná s Fordom Focus druhej generácie a Volvom S40/V50.
MPS prekvapilo
Na výber boli atmosférické štvorvalcové zážihové motory a aj moderný vznetový štvorvalec so vstrekovaním common-rail. Zaujímavá bola športová verzia s označením MPS, ktorá dostala 2,3-litrový preplňovaný štvorvalec s výkonom 191 kW (260 koní) a tak trochu nečakaný japonský ostrý hatchback zvládol zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy. Vtedajší Volkswagen Golf GTI dostal ďalšieho vážneho konkurenta.
Druhá generácia s dieselom od PSA
Druhé vydanie trojky dorazilo na trh v roku 2009 a po viac ako 1,5 milióne predaných kusov prvej generácie mala za cieľ pokračovať v úspešnom ťažení. Aj toto vozidlo stálo na architektúre C1, vyvinutej v spolupráci s Fordom a Volvom. Pohonné jednotky využívali atmosférické plnenie, vznetové agregáty zastupoval aj štvorvalec 1.6 HDI z francúzskej koprodukcie koncernu PSA. Opäť tu bola verzia MPS, ktorá sa držala pôvodného motora 2.3 DISI turbo s výkonom 191 kW (260 koní).
Tretia generácia, predstavená v roku 2013, prišla s novými motormi a technológiou Skyactiv s takmer rovnakým kompresným pomerom pre zážihové a vznetové motory (pre benzín teda vysoký v porovnaní s inými bežnými agregátmi a pre diesel naopak relatívne nízkym). Žiaľ, o verziu MPS sme prišli. Zážihové motory mali len dva zdvihové objemy (1,5 a 2,0 litra), v prípade vznetových jednotiek to bolo podobné (1,5 a 2,2 litra).
Aktuálna štvrtá generácia Mazdy 3 bola predstavená na autosalóne v Los Angeles v roku 2018. Stále sa drží aj atmosféricky plnených motorov a v ponuke pribudol špeciálny Skyactiv-X so zapálením benzínovej zmesi pomocou kompresie (teda na princíp dieselu) aj keď iskra sviečky je stále prítomná. Vznetový motor bol dostupný len do roku 2021, aktuálne si ho už nekúpite.
Pri príležitosti osláv 100 rokov Mazdy automobilka predstavila špeciálnu edíciu s dizajnovými prvkami z prvého osobného vozidla Mazda R360 Coupe. Aktuálne je v predaji nedávno modernizovaná verzia a stále pokračuje vo svojej rozbehnutej kariére bez výraznej pomoci elektrifikácie. Uvidíme dokedy.
zdroj: Mazda