Ochrana dospelých

Celkovo pozbierala nová Mazda za ochranu dospelých 88 percent bodov, čo je v zásade slušný výsledok, detaily jednotlivých skúšok ale ukazujú, že sa pár kazov v inak pozitívnom hodnotení predsa len nájde. Pri nárazoch zboku fungujú bezpečnostné systémy perfektne, CX-60 brala 16 z celkových 16 bodov a niektoré autá jej môžu závidieť, ale pri náraze na deformovateľný vozík s čiastočným prekrytím sa isté rezervy prejavili.

V prvom rade je vidieť, že snímače na hrudníku zaznamenali hraničné hodnoty, zrejme vplyvom „ostrých“ predpínačov bezpečnostných pásov. Ešte v horšom, „slabom“ pásme však skončili stehná vodiča. Čo sa stalo? Euro NCAP tvrdí, senzory vyššie čísla síce nezaregistrovali, ale komisári dodatočne zistili, že „kolenný airbag ochránil kolená šoféra len čiastočne“. A to bol dôvod k spomínanej penalizácii. Zaujímavé je, že sa už ozvala i Mazda a bruselská inštitúcia ju dokonca cituje, keď v hodnotení píše, že podľa automobilky „boli kolená figuríny počas vývojových testov plne chránené“. To je priamy rozpor oboch informácií a možno by bolo fajn, keby jedna i druhá strana svoje tvrdenie doplnili o ďalšie detaily.

Ochrana detí

Celkový výsledok za ochranu detí: 91 percent bodov a Euro NCAP nemalo v tomto prípade Mazde čo vytknúť. Všetky namerané hodnoty skončili v zelenom poli a pár bodov CX-60 stratila len za nekompatibilitu s niektorými typmi detských sedačiek. To vás ale trápiť nemusí, podstatná je vynikajúca ochrana tých najmenších.

Ochrana chodcov

O SUV sa hovorí, že sú pohromou pre najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky, teda pre chodcov i cyklistov. Môžu za to ich vysoké, tupé predné časti, ktoré nenechávajú veľmi priestor na mäkký dopad a sú z toho štatisticky vážnejšie zranenia, ako v prípade zrážok s bežnými autami. Tak sme si to teda aspoň mysleli doteraz, Mazda CX-60 však stavia toto tvrdenie úplne na hlavu.

Takýto výsledok sa len tak nevidí, a to ani u automobilov, ktoré nepatria do triedy SUV.

Nielenže má dostatočne poddajný nárazník i prednú hranu kapoty a dokonca i väčšiu časť jej plochy, ale je pre nás zatiaľ nepochopiteľné, ako je možné, že táto Mazda má snáď ako vôbec prvý automobil bezpečné i predné stĺpiky. Skončili síce v žltom poli, ale takýto výsledok a navyše SUV... povestný klobúk dolu.

Asistenčné systémy

Pri pohľade na písomnú časť hodnotenia to vyzerá, že asistenčné systémy Mazdy CX-60 nemajú chybu. Všetko funguje perfektne, autonómne brzdenie brzdí a zabraňuje kolíziám, systém podpory jazdy v pruhu „koriguje dráhu auta jemne“ a elektronika bez problémov zvláda zisťovať miestne obmedzenia rýchlosti a tomu prispôsobuje jazdu. Potom ale zistíte, že auto v skutočnosti získalo „len“ 76 percent bodov. V čom je problém?

Popravde netušíme. Komisárom sa čosi nepáčilo na systéme núdzového udržania v pruhu a označili jeho fungovanie za „hraničné“ a z nejakého dôvodu Mazde zobrali body aj za „monitorovanie stavu posádky“ a „upozornenie na nezapnuté pásy“, aj keď písomná časť vyslovene uvádza, že „systém pripomínajúci zapnutie bezpečnostných pásov je štandardne namontovaný na predných a zadných sedadlách a vozidlo je vybavené systémom na zisťovanie únavy vodiča“. Možno by zo strany Euro NCAP niekedy nezaškodilo uvádzať výsledky podrobnejšie a s väčšou dôslednosťou, takto totiž vznikajú v hodnotení pomerne značné zmätky.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

zdroj: Euro NCAP