Pamätáte sa, ako sme v roku 2022 kritizovali Euro NCAP za to, že udelila Dacii Jogger v nárazových testoch jedinú hviezdičku napriek tomu, že tento model nenarazil v oficiálnych skúškach do žiadnej prekážky? Konzorcium vtedy tvrdilo, že im k tomu stačia výsledky technicky príbuzného Sandera, teda kratšieho a dĺžkou platformy významne iného auta.
Výsledky novej Mazdy CX-80, ktorá je viac ako len blízka príbuzná o čosi kratšieho modelu CX-60 ale naznačujú, že uľahčenie si práce zo strany ENCAP bola hlúposť a Daciu zrejme poškodilo.
Ochrana dospelých
CX-60 svojho času stratila významné body v ochrane dospelých preto, že snímače na figuríne vodiča zaznamenali vyššie hodnoty preťaženia (zrejme kvôli horlivejším predpínačom) a Euro NCAP zároveň oznámilo, že „kolenný airbag len čiastočne ochránil kolená šoféra“. Mazda za to dostala penalizáciu a aj keď nakoniec získala päť hviezdičiek, nedalo jej to.
Aj keď to nie je zvykom, automobilka oslovila konzorcium s tvrdením, že v jej opakovaných testoch hodnoty zaznamenané snímačmi na stehnách figuríny vodiča boli vždy v bezpečnom rozsahu. Bolo to tvrdenie proti tvrdeniu, a aj keď nepodozrievame Euro NCAP zo snahy uškodiť Japoncom, závery v neprospech Mazdy komisári nikdy spoľahlivo nevysvetlili.
Tým sa dostávame k testom sesterskej CX-80, ktorá hneď v prvej disciplíne v najmenšom nezaváhala. Madza dokonca získala jedny z najlepších výsledkov v triede, keď nazbierala až 92 percent bodov! Kolená vodiča pri náraze na deformovateľný vozík? Všetko v zelenej.
Ak by Euro NCAP použilo logiku ako v prípade Dacie, test CX-80 neuskutočnilo a pridelilo jej výsledky CX-60, Mazdu by tým zjavne poškodili. Reálne hodnoty „osemdesiatky“ navyše ukazujú, že Mazda nemá problémy s bezpečnosťou, respektíve kvalitou konštrukcie veľkých SUV.
Ochrana detí
Za ochranu najmenších cestujúcich CX-80 nazbierala celkovo 88 percent, čo je o tri percentné body menej ako CX-60, pohľad do tabuliek ale hovorí, že Mazda je v tomto smere opäť perfektná. Pri čelných i bočných nárazoch získala plný počet bodov, takže Euro NCAP malo akurát problém s nekompatibilitou niektorých detských zádržných systémov s týmto konkrétnym autom. Ak je naopak detská sedačka pre CX-80 vhodná, jej inštalácia i funkčnosť je bezproblémová.
Ochrana chodcov
Ak CX-60 v niečom ohromila, bola to predovšetkým nadpriemerne dobrá ochrana chodcov, a to dokonca aj pri náraze na predné stĺpiky. CX-80 na tento úspech nadviazala len čiastočne, ale s ohľadom na segment SUV sú jej výsledky vynikajúce. Získala 84 percent bodov, pričom celá predná časť i väčšina kapoty sú dostatočne poddajné, aby znížili riziko poranenia najzraniteľnejších účastníkov premávky.
Asistenčné systémy
79 percent bodov za asistenčné systémy auta môžete považovať za solídny výsledok. Euro NCAP konštatuje, že auto dokáže adekvátne reagovať pri všetkých testovacích scenároch a zabrániť nárazom. Jediné zaváhanie je vidieť v prípade odbočenia cez cestu protiidúcemu motocyklistovi.
zdroj: Euro NCAP