V oblasti techniky išla Mazda už viackrát proti prúdu. Roky držala pri živote Wankelov motor, do veľkej miery odignorovala éru downsizingu a dlho odmietala elektrifikáciu pohonu. Aktuálne prekvapuje koncepciou dvojtaktného motora s kompresorom. Nechala si ho ochrániť americkým patentom, čo si všimol portál Drive.
Spaľovacie agregáty pracujúce v dvoch taktoch neboli kedysi nič zvláštne, z osobných áut však postupne zmizli. Dodnes ich využívajú rôzne motocykle, skútre či kosačky. Ich nevýhodou je užšie pásmo využiteľného výkonu, no najmä vyššie emisie. Experimentovanie s touto koncepciou je preto v dnešnej dobe nečakané.
Nadväzuje na technológiou Skyactiv-X
Mazda si od dvojtaktného motora sľubuje zlepšenú hospodárnosť. Jeho fungovanie vychádza z technológie Skyactiv-X, pri nízkej záťaži sa v ňom teda palivo vznieti vďaka tlaku kontrolovanému sviečkou. Pod veľkou záťažou prepne na klasické zapaľovanie.
Agregát využíva mechanické prepĺňanie, ktoré zabezpečuje kompresor typu Roots. Okrem toho disponuje variabilným časovaním ventilov. O počte valcov sa patent nezmieňuje, otáznik visí aj nad prípadným nasadením tejto pohonnej jednotky. Môže slúžiť na samotný pohon i dobíjanie akumulátora elektromobilu.
Budúcnosť dvojtaktného motora je nejasná. Nie je vylúčené, že si ho Mazda dala patentovať len pre istotu a zatiaľ s jeho nasadením reálne neráta. No možno nás japonská spoločnosť prekvapí. Nech by bola aplikácia nového agregátu akákoľvek, v súčasnosti by bolo ním vybavené auto na trhu unikát.
Zdroj: Drive