Mazda RX500 predstavovala pohľad do budúcnosti, ľahká, rýchla, s wanklovým motorom a jedinečným dizajnom.
Mazdu RX500 vyvinuli v spoločnosti Toyo Kogyo ako testovacie laboratórium vysokovýkonnej bezpečnosti. Dizajnéri sa na nej doslova vybláznili a splnili si všetky detské sny. Napríklad široké predná sklo a dohora sa otvárajúce dvere, či netradičná zadná časť v tej dobe symbolizovali high-tech riešenia a výhľad do budúcna. Zaujímavo riešili zadné svetlá, k červenej, oranžovej a bielej pridali zelenú, ktorá hovorila, že RX500 prudko akceleruje a je zbytočné sa snažiť ju dobehnúť. Oranžová svietila pri konštantnej rýchlosti a brzdové svetlá menili intenzitu červenej podľa tlaku, ktorý vodič vyvinul na brzdový pedál.
Mazdu RX500 mohli obdivovať návštevníci Goodwoodskeho festivalu rýchlosti
Dizajn je pekná vec, ale RX500 ohúri aj parametrami. Priaznivci rotačných motorov vedia, že RX znamená Rotary eXperimental. RX500 sa toho drží, inžinieri jej hneď sa kabínu umiestnili wanklov motor. Skutočne malý motor s označením 10A postavili ako dvojrotor s objemom jedného rotora 491 cm3. Z celkového objemu 0,98 litra vytlačili neuveriteľných 250 koní pri 8000 ot.! To je takmer 255 koní na liter. Stále hovoríme o atmosférickom motore, bez turba, či kompresora, ktorý postavili pred vyše 40 rokmi. To najlepšie na koniec, tento krpec točil neuveriteľných 15 000 otáčok!
250 koní z 0,98 litra? Úžasné!
Objem necelý liter, výkon 250 koní bez turba, max. otáčky 15 000, topspeed 233 km/h, takto si Mazda predstavovala supercar pred vyše 40 rokmi!
Konštruktéri navrhli veľmi ľahkú karosériu z plastu, kde najťažšou časťou sú dvere. Mazda RX500 váži aj na začiatok 70-tych rokov úžasných 850 kg. 250 koňový motor nemá problém ľahké auto rozhýbať a na testovacej trati z nej dostali 233 km/h, škoda že nikde neuvádzajú zrýchlenie na stovku. Len na porovnanie, legendárna Lancia Stratos HF z roku 1972 váži 880 kg a 2,4 litrovým V6 od Ferrari s výkonom 190 koní dosiahne topspeed 230 km/h.
Mazda RX500 nebola vždy šedá
Domovom RX500 je expozícia v Dopravnom múzeu v Hirošime. Fanúšikovia RX500 dlho verili, že Mazda vyrobila tri exempláre, zelený, žltý a šedý. Až pri renovácii auta prišili na to, že RX500 nesie tri farby, teda automobilka vyrobila len jediný kus a ten postupne prestriekali až na súčasnú šedú.