Prakticky od ukončenia výroby modelu RX-8 sa špekuluje o príchode jeho nástupcu. Hovorí sa o ňom ako o Mazde RX-9, no ani po viac ako desiatich rokoch nie a nie prísť. Viaceré zdroje považovali tento automobil za hotovú vec a podľa niektorých informácii Japonci dokonca tajne pracovali na jeho vývoji. Všetko je však inak a ani v roku 2023 sme sa nového športového stroja s rotačným motorom zatiaľ nedočkali. Mazda však podľa všetkého stále nestratila vieru a naďalej o takomto aute sníva. Kde je teda problém?
Wankel je v tejto chvíli len sen
„Rotačný motor je náš symbol,“ povedal Yoshiaki Noguchi, asistent manažéra divízie vývoja pohonných jednotiek Mazdy. „Snom inžinierov Mazdy je mať športové auto s rotačným motorom. Teraz však na to nie je čas." Čo tieto slová znamenajú? Nuž, Mazda si za jednu z priorít stanovila elektrifikáciu svojho portfólia. Automobilový priemysel totiž inklinuje týmto smerom a japonská automobilka je len ďalšou z radu značiek, ktoré chcú svoju ponuku prispôsobiť súčasnému trendu. Cieľom Mazdy je, aby do konca dekády mali všetky jej vozidlá nejakú formu elektrifikácie. Sen o ďalšom športovom aute s Wankelom sa preto dostal na vedľajšiu koľaj.
Na margo tejto témy sa vyjadrila aj Wakako Uefuji, programová manažérka produktovej divízie Mazdy: „Aktuálne potrebujeme naše modely elektrifikovať. Je to prvá vec, ktorú urobíme, ale možno v budúcnosti...“ Otázne teda je, či sa niekedy vôbec ešte stane športové auto hlavnou prioritou Mazdy. Dovolíme si tvrdiť, že pokiaľ sa značka neodhodlá k tomuto kroku v najbližších troch či štyroch rokoch, Mazda RX-9 ostane len nenaplneným snom. Prečo? Jedným z dôvodov je práve smerovanie automobilového priemyslu k elektromobilom, ktorý je tlačený stále prísnejšími emisnými limitmi. O pár rokov tak už môže byť príliš neskoro.