Šéfdizajnéra Franka Stephensona zaujalo na bojových lietadlách, že nemajú sklo kabíny pokryté hmyzom ani kvapkami vody keď sa lietadlo približuje na pristátie. Na lietadlách totiž používajú vysokofrekvenčný systém, vďaka ktorému sa hmyz ani napríklad sneh neprichytí na sklo lietadla. Podľa jeho slov získanie informácií o technológii používanej na bojových lietadlách nebolo vôbec jednoduché, armáda nebola príliš ochotná pustiť údaje civilnému sektoru. McLarenu sa to však zjavne podarilo a teraz pracuje na implementácii tejto technológie pre použitie v cestných autách. Ako to funguje?


Pôvodne si Stephenson myslel, že sa jedná o hydrofóbny materiál, ktorý odpudzuje kvapky vody. To by ale asi neriešilo problém s hmyzom. Ludia od letectva ho ale uviedli na pravú mieru - jedná sa o vysokofrekvenčné zariadenie, ktoré vysiela ultrazvukové vlny až 30 kHz a údajne je mimoriadne spoľahlivé. Systém je podobný tomu, ktorý používa váš zubár pri odstraňovaní zubného kameňa ultrazvukom. Teda zub rozkmitá vysokou frekvenciou až kameň "opadá" dole. Výhoda takéhoto systému na autách nie je len efektívne odpudzovanie kvapiek dažďa, ale mal by si poradiť i s rannou námrazou. 

Aký by mal úspešný vývoj a uvedenie dopad na život bežných motoristov? Pri masovej produkcii by sa cena takéhoto systému mohla pohybovať okolo 20 Eur, takže dostupný by bol naozaj pre každého motoristu. Stierače, tak ako ich poznáme dnes, sú totiž archaické kúsky. Ich princíp funkcie je takmer nezmenený už od roku 1903, kedy si ich nechala patentovať Mary Andersonová v New Yorku. Mať auto bez stieračov by raz možno bolo super, ale niekde je problém. Pretože už teraz môžeme mať efektívne stierače, no na trhu stále nie sú masovkou. O čom hovorím? Všimli ste si na rally autách, že kompletne zablatené okno je čisté na tri zotretia? Tak také stierače by mi kľudne stačili...

zdroj: express.co.uk