Takže poďme na to. Ak ste priaznivci superšportov pochádzajúcich z iného sveta (najmä cenou) rovnako ako ja, potom ste boli nedočkaví, čo vlastne ten McLaren postavil. A či nemal silné reči o tom, že to bude najrýchlejšie auto na okruh. Dôležité sú tri čísla - 916, 1400 a 350.
916
Presne viete čo to znamená. Jasné, 916 je počet koní, ktorý dokáže vyprodukovať hybridný pohon. Takže 674 kW spolu, pričom zo spaľovacieho motora pochádza 542 kW (737 k) pri 7,500 ot/min spolu s 720 Nm krútiaceho momentu. Tak to je sila. Výkon je posielaný na kolesá cez sedem stupňovú prevodovku Graziano. Ohromná sila ale nepochádza z nejakého V12 ako u Ferrari F12, McLaren totiž v dvanásť valcoch nevidí zmysel a pre svoje vrcholné superauto použil 3,8-litrový V8 s dvomi turbami. K nemu do tandemu ide elektromotor s výkonom 132 kW (179 k) a krútiakom 260 Nm. Spolu pri plnej paľbe je to ešte raz pre pripomenutie 647 kW (916 k) a 900 Nm. Niekomu by sa z toho mohli podlomiť kolená.
1400
Výkonu má P1 na rozdávanie. Hybridný pohon je plne použiteľný, v mestskej zápche bude P1 ohľaduplná k obyvateľom, pretože čisto na elektrickú energiu dokáže prejsť 20 kilometrov. Je to síce pri priemerke 48 km/h, ale to vás za niekde za autobusom trápiť nebude. Pri tak pomalej rýchlosti bude aspoň dostatok času premýšľať o tom, čo dokáže auto s koeficientom odporu vzduchu 0,34 a ktoré generuje prítlak 600 kg. Skelet P1 váži sám o sebe iba 100 kilogramov a dosahuje pevnosť a bezpečnosť ako monoposty F1. Podobne bude i jazdiť, okrem brutálneho výkonu má i slušnú hmotnosť - 1400 kilogramov. Jeden kilowatt výkonu teda bude ťahať 2,077 kilogramu. Ako je na tom Veyron Super Sport? Tesne, ale s pomerom 2,14 je asi pomalší.
350
Tu McLaren rozhodne nemá v pláne ohurovať. Nestaval auto pre rýchlosť v priamke, ale na okruh s dokonalým podvozkom. I tak je ale maximálka elektronicky limitovaná na 350 km/h. Je treba niekomu viac? Nebuďte smiešni... Stovku dá P1 pod tri sekundy, dvesto za menej než 7s a 300 km/h uháňa už za 17 sekúnd! Teda v momente, kedy sa vaša stará Felícia práve prehupla cez 100vku :) Emisie CO2 nie sú žiadny trhák, i keď u takto nabúšeneho motoru je to asi OK. 200 g/km nie je vzor ekológie, pri malosériovej výrobe to ale P1 radi prepáčime. Na diskoch nemôže byť obuté nič iné ako pneumatiky Pirelli P Zero Corsa. Brzdy sú unikát, karbón-keramický materiál kotúčov bol zatiaľ použitý iba pri vesmírnych misiách, prvý raz na aute je to práve u P1. Sú pevnejšie než "obyčajné" karbónové kotúče a lepšie odvádzajú teplo, ktoré vzniká pri brzdení.
V interiéri, ako som písal v predchádzajúcom článku o P1, je použitý karbón, kde je to len možné. Nastaviteľné sú stĺpik riadenia a pedále, zatiaľ čo sedadlo je možné mať iba v sklone 28 alebo 32 stupňov. Najmä s tou druhou hodnotou sa počíta pri použití helmy, kedy je potrebné viac miesta nad hlavou. Elektromotor sa aktivuje tlačidlom na volante, a McLaren sa dušuje, že reakcia na plynový pedál bude úplne normálna a ničím prekvapujúca. Neviem, mať pod nohou 916 koní, asi mi normálne nepríde nič... Systém DRS je pre zníženie odporu vzduchu, teda zadné krídlo sa sklopí o 23 stupňov. Je to obdoba DRS vo formuli 1, pretože funkcia je dočasná. Vypnete ju pustením tlačidla alebo brzdovým pedálom.
Predostreli sme vám teda všetko, čo sa o McLarene P1 dá dnes vedieť. Briti vyrobia iba 375 kusov a verte tomu, že sa po ňom zapráši. Rozhodol tak Ron Dennis, ktorý znížil plán z pôvodných 500 áut. Vyšiel tak v ústrety zákazníkom, ktorí mu naznačili že im je celkom jedno koľko to bude stáť, hlavne nech je P1-tiek čo najmenej. Budúci týždeň bude pri Ženevskom jazere veľkou hviezdou. Vlastne, možno nie - o pár stánkov ďalej totiž bude stáť Ferrari F70, o ktorom nevieme zatiaľ takmer nič.