Už zajtra (od 17. do 23. 10.) štartuje parížsky autosalón, kedysi jeden z najvýznamnejších európskych a vlastne i svetových podnikov svojho druhu. Francúzi na svojej oficiálnej internetovej stránke aktuálne tvrdia, že nadchádzajúca akcia je „veľkou oslavou pre všetkých automobilových nadšencov“, ale pri pohľade na zoznam vystavovateľov sa to pri najlepšej vôli dá brať skôr ako vtip.
Z veľkých hráčov dorazí len Renault a Stelantis. Prvý koncern pritom nechal za dverami stáť aliančné značky Nissan a Mitsubishi, takže svoje novinky predstaví (okrem materskej firmy) Alpine, Dacia a Mobilize. Druhý konglomerát osekal vystavované portfólio ešte viac. Stellantis síce ukáže, čo nového u Jeepu, lenže okrem neho nájdete na stánku už iba Peugeot, Citroën a DS. To je všetko. Fiat, Maserati, Alfu Romeo či Opel, by ste hľadali márne.
Aký veľký význam prikladajú „Le Mondial de l’Auto 2022“ Číňania, zatiaľ netušíme. Veľkosti ich expozícií nám niečo naznačia až zajtra, ale pár veľkých hráčov, ktorí sa snažia zvýšiť počty predaných áut v Európe, sa predsa len ukáže.
Z tých najznámejších a na starom kontinente (+ v Británii) zatiaľ najúspešnejších stojí za zmienku koncern SAIC, presnejšie povedané jeho značky MG Motor a Maxus. Great Wall predstaví svoje dcérske produkty ORA a WEY, Dongfeng vystaví svoju – pre slovenské uši trochu nešťastne pomenovanú – značku Seres, a ako posledný je tu BYD. Tým čínska účasť končí a k nej sa pripojí už len vietnamský Vinfast.
S ohľadom na fakt, ako to vyzeralo v Paríži ešte pred desiatimi-pätnástimi rokmi, je to len tieň pôvodnej slávy. Má dnes vôbec význam autosalóny organizovať? Asi záleží na tom, koho sa pýtate. Samozrejme nehovoríme za všetkých, ale nemalá časť novinárov by vám asi povedala, že ako klasické verejné podujatie autosalón význam stále má a mať bude. Ak ho ale budeme chápať ako „mediálnu príležitosť“, s ohľadom na našu prácu ide o zastaralý koncept.
Automobilové výstavy boli vždy skvelou príležitosťou pre nakupujúcich i nadšencov oťukať si najnovšie produkty. Mnohým dnes stačí internet, ak si ale budete skutočne vyberať nové auto, dílera veľká väčšina motoristov určite stále navštívi.
Práve prechádzka s deťmi či celou rodinou výstavným centrom je i dnes dosť dobrý a atraktívny spôsob, ako sa medzi novinkami zorientovať a siahnuť si na ne na jednom mieste (teda za predpokladu, že tam nevystavujú tri značky). A ak si výrobcovia áut budú aj naďalej vážiť tento priamy kontakt do zákazníkmi, autosalóny nevymrú.
Otázkou akurát je, či sa to týka i francúzskeho hlavného mesta, ktoré v posledných rokoch považuje osobnú automobilovú dopravu za zlo a verejného nepriateľa číslo 1. Paríž sa vďaka socialistickej starostke Anne Hidalgovej stala metropolou, ktorá má z áut fóbiu a robí prvé i posledné, aby ich v konečnom dôsledku zakázala úplne. Aj preto je pre nás trochu prekvapivé, že sa po zrušení výstavy kvôli covidu v roku 2020 do mesta nad Seinou vôbec vrátila.
Z pohľadu médií autosalón už nemá svoj jednoznačne určený význam. Utajiť dnes nejaké auto pred svetovou premiérou je takmer nadľudský výkon. Informácie, fotky či videá máte v mobile či počítači za pár sekúnd, takže cestovať niekam len kvôli tomu, aby ste sa pokúsili predrať davom a maximálne si siahli na vozidlo, ktoré už pred týždňom videl celý svet a lokálny importér ho má v garáži pripravené na novinárske testy... skrátka, to staré kúzlo „byť osobne pri tom“ je hlavne kvôli digitalizácii preč.
Nechceme byť zbytočne patetickí či nostalgicky fňukať, to je zbytočné. Ak má mať ale autosalón pre novinárov význam, tak sa musia organizátori preorientovať na živé prenosy, sociálne médiá, streamovacie platformy či vytvoriť aplikácie, ktorými vzbudia záujem. Inak budú ich akcie nezaujímavé a tým pádom i prehliadané.
zdroj: Mondial.Paris