Na novom type batérií s pevným elektrolytom horúčkovito pracuje množstvo automobilových koncernov. Správy o úspechoch v ich posune k sériovej výrobe doteraz prichádzali hlavne z Číny, ktorá tomuto segmentu v súčasnosti jasne dominuje, momentálne sa však so svojim príspevkom hlásia aj európske automobilky.

Tou prvou je Mercedes, ktorý v spolupráci s americkou spoločnosťou Factorial Energy vyvinul prvé predprodukčné testovacie vzorky článkov s kapacitou „viac ako 106 ampérhodín“.

Batérie s pevným elektrolytom Mercedes testoval v koncepte EQXX.

Základom je pevná anorganika

Batéria s pevným elektrolytom sľubuje v porovnaní s klasickým a dnes najpoužívanejším lítiovo-iónovým článkom v prvom rade rýchlejšie nabíjanie i vybíjanie. Zároveň ale tiež vyššiu energetickú  byť i spoľahlivejšia.

Samotný elektrolyt je z anorganických materiálom a ako naznačuje aj jeho názvov, je tuhý, zatiaľ čo dnes koncerny špecializované na produkciu akumulátorov používajú kvapalné/gélové organické elektrolyty.

Až o 40 % nižšia hmotnosť

„Ako prví na svete sme dostali vzorky 106+Ah lítiovo-kovových batériových článkov od spoločnosti Factorial. Vytvoríme z nich moduly a batériové pakety, aby sme ich dôkladne otestovali a optimalizovali podľa našich prísnych špecifikácií,“ oznámil na stránke LinkedIn šéf vývoja Mercedesu, Markus Schäfer.

Samotný Factorial (jeho investorom a hlavným poradcom je mimochodom bývalý šéf koncernu Mercedes, Dieter Zetsche a financie v ňom má i Stellantis a Hyundai!) tvrdí, že ich nové batérie predĺžia elektromobilom dojazd na 1000 kilometrov, o 40 percent znížia hmotnosť akumulátorov v autách a zároveň budú mať o tretinu menšie priestorové nároky.

Mercedes zatiaľ nepotvrdil termín uvedenia nového typu batérie na trh, tvrdí ale, že v priebehu tohto roka máme „očakávať veľké novinky“.

Podobne optimistický je koncern Volkswagen. Ten pred pár mesiacmi tiež oznámil, že má vďaka kooperácii so spoločnosťou QuantumScape hotové prvé funkčné vzorky batérií s pevným elektrolytom, ktoré „úspešne absolvovali viac ako 1000 nabíjacích cyklov“. Pri predpokladanom dojazde 500 až 600 kilometrov by to znamenalo akumulátory schopné vydržať nájazd minimálne pol milióna kilometrov. Články boli navyše podľa VW po skončení skúšok vo skvelej kondícii. Ich kapacita klesla len o 5 percent.