Úplným začiatočníkom v tejto triede bolo prvé ML-ko. Generácia W163 prišla na trh už v roku 1998, bola jedným zo zakladateľov dnes veľmi úspešných SUV modelov od nemeckých, ale nielen tých prémioviek. Asi najznámejšie sa preslávila vo filme Jurský park.

Mercedes-Benz ML 55 AMG W163

Najvyššou motorizáciou bola verzia ML 55 AMG, ktorá prišla na trh v roku 2000. Už vtedy začali chúťky po veľkom SUV s vysokovýkonným motorom. Avšak keďže sa písal koniec 90-tych rokov, išlo o atmosférickú V8, u Mercedesu už niekoľko desaťročí skombinovanú s automatickou prevodovkou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Top verzia prvej generácie tak dosahovala maximálny výkon 255 kW (347 k) a krútiaci moment 510 Nm. Vtedy platilo, že zdvihový objem neoklameš, motor mal takmer 5,5 litra (5 439 ccm), ťažké ML dokázal rozbehnúť na 235 km/h a na 100 km/h za 6,7 sekundy. Dnes úsmevné hodnoty, vtedy to však bola špička a konkurencia v podobe BMW X5 4,6 is prišla až neskôr.

Mild-hybrid

Späť však k najnovšej generácii s najvýkonnejším motorom. Verzie GLE 63 a aj 63 majú ten istý motor, štvorlitrový preplňovaný V8 s dvojicou turbodúchadiel, ktorým po novom pomáha ešte elektrický systém EQ Boost s 48 V sieťou. Ide tak o takzvaný mil-hybrid.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ak ide o suché čísla, tak slabšia verzia ponúkne 420 kW (571 k) s 750 Nm a silnejšia až 450 kW (612 k) a 850 Nm. Štartovací generátor EQ Boost spája štartér a alternátor do jedného celku, elektromotora, ktorý je umiestnený medzi prevodovkou a motorom. Na krátku dobu dokáže systém pomôcť s 16 kW (22 k) a 250 Nm, čo sa využíva napríklad pri rozbiehaní. S motorom je spojená 9-stupňová automatická prevodovka.

Zrýchlenie na 100 km/h zvládne slabšia verzia za 4 sekundy, silnejšia za 3,8 sekundy. Vďaka 48 V sieti môže automobil počas jazdy pri takzvanom plachtení aj vypnúť motor a šetriť tak palivo. Pre ešte lepšiu spotrebu má motor odpájanie 4 valcov, k dispozícii je od 1 000 do 3 250 ot./min.

Pomocou 48 V siete funguje aj aktívny stabilizátor, ktorý eliminuje náklony karosérie. Vzduchový podvozok dokáže znížiť pri režime Race svetlú výšku o 10 mm. Celkovo je k dispozícii 7 jazdných režimov: Comfort, Sport, Sport+, Individual, Race (len na S modeli), Trail a Sand. Predné brzdy majú priemer 400 mm a 6-piestikové strmene, vzadu sú 370 mm kotúče.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Exteriér je odlišný od bežných verzií GLE, je tu iný predný a zadný nárazník, či maska chladiča. Slabší model má 20-palcové disky, silnejší jazdí na 21-palcových, za príplatok sú aj 22-palcové. Interiér obsahuje sériovú Nappa kožu, športový volant má značku na úrovni 12 hodín. Systém MBUX je naladený na AMG verzie, a tak prináša odlišné rozhranie, napríklad stále zobrazenie teploty oleja v motore a prevodovke, či meranie pozdĺžnych a priečnych síl. Dá sa očakávať, že rovnaký motor príde onedlho do ponuky aj pre kupé verziu GLE.

Zdroj foto: Mercedes-Benz