Značku Mercedes-Benz mám veľmi rád. V niektorých generáciách je lepšia, ako konkurenčné BMW, v iných, naopak horšia. To je prípad porovnania triedy E W210 proti BMW 5 E39. Zatiaľ čo predchodca, W124 bol rovnocenný, ak nie v mnohých oblastiach aj lepší, ako vtedajšie BMW 5 E34, nasledovník vo veľa veciach zaostal. Dnes je to jasné aj z množstva dochovaných áut či sfére priaznivcov týchto Mercedesov, ktorých je jednoducho menej.
Mercedes E typ W210 prišiel v roku 1995
Doslova ihneď rozdelila priaznivcov značky na 2 tábory. Miesto nádherne uhladeného dizajnu W124, menšej triedy C W202 či väčšieho S W140 tu na vás „kukali“ 2 páry svetlometov a vyvýšené linky blatníkov, pripomínajúce staré časy. Stále si však Ečko zachovalo jeden predný stierač, ktorý bol doménou vtedajších Mercedesov. Facelift mal v roku 1999, do spätných zrkadiel sa presťahovali LED smerovky, zmenou prešla aj predná maska s kapotou.
Generácia W210 prebrala z predchodcu zadnú inovatívnu päťprvkovú nápravu, ktorá vylepšovala jazdné vlastnosti. Väčšie zmeny nastali vpredu, kde z McPhersonu prešli konštruktéri na lichobežníkové zavesenie. Zaujímavo umiestnená predná pružina mimo tlmičovej vzpery zostala aj v tomto prípade.
Podobne ako pri konkurenčnom BMW, aj tu si zákazník priplácal za všetko. V základnom vyhotovení nebola klimatizácia ani parkovacie senzory, za príplatok však boli xenónové svetlomety, parkovacie senzory aj so zobrazením vzdialenosti či napríklad odvetrávané sedadlá (tie konkurenčné BMW v tejto triede vtedy neponúkalo). Jednoducho zoznam príplatkov bol takmer nekonečný. Už v tejto generácii sa k slovu dostal aj program Designo, teda obdoba konkurenčného BMW Individual.
Hrdza naša každodenná
Keďže som však na začiatku spomenul, že dnes nie je W210 tak obľúbená, ako E39, má to aj svoje dôvody. Prvým je korózia. Tá auto zabíjala doslova všade. Niekedy už aj 6-ročné kúsky začínali hrdzavieť na takých miestach, že to výrobca musel uznať a daný diel prelakovať. Tým to však neskončilo a po pár rokoch, mimo záruky, bol znova prehrdzavený skrz na skrz. Hrdzaveli aj misky pružín, čo už mohlo mať aj fatálne následky. Na internete sa vedú spory o tom, prečo niektoré kusy hrdzaveli viac a iné menej, jedno je však isté. Mercedes-Benz v tejto generácii stratil na reputácii a mnoho zákazníkov prešlo ku konkurencii.
Hrdzou to však nekončilo. Objavovali sa problémy s elektronikou, elektrickou výbavou, automatmi a aj motorizáciami (skôr tými benzínovými). Po modernizácii v roku 1999 sa celková kvalita zlepšila a to aj antikorózna ochrana.
Prvé AMG s V8
Na rozdiel od BMW tu v hojnom počte fungovali aj štvorvalcové pohonné jednotky. Benzíny začínali na 2,0-litrovom objeme, od 2.4 už mali 6 valcov a usporiadanie do V alebo R. Staršie radové šesťvalce vychádzali z predchodcu. V roku 1996 prišla aj prvá AMG verzia s V8 ako E50 AMG s 255 kW (347 k). Neskôr ju vymenili za novší 5,4-litrový M113 osemvalec E55 AMG, ten mal len o 5 kW viac - 260 kW (354 k), mohol byť kombinovaný aj s pohonom 4MATIC a na rozdiel od BMW aj v karosérii kombi.
Aký by to bol Mercedes bez vznetových motorov. Na začiatku boli v ponuke nepriamovstrekové agregáty s radovým čerpadlom s 4, 5 a 6 valcami z predchodcu. Iba ten najmenší štvorvalec bol novinkou, OM604 však prekvapivo dostal rotačné čerpadlo Lucas, ktorý je dodnes zdrojom problémov. Najslabšia verzia E 220 Diesel (ak nerátam špecifický E 200 diesel pre pár krajín) mala len 70 kW (95 k) a zrýchlenie na 100 km/h zvládla za hrozivých 17 sekúnd.
V roku 1998 prišla revolúcia so vstrekovaním Common-Rail, najprv sa tento vstrekovací systém dostal do 4 valcov a o rok na to aj do 5- a 6-valcových motorov. Najsilnejšia verzia E 320 CDI s 3,2-litrovým radovým šesťvalcom mala 145 kW (197 k), výkonovo predstihla aj konkurenčné BMW 530d ale v dynamike na ceste veľmi nie.
Asi netreba spomínať, že najlepšou voľbou na kúpu sú AMG verzie či osemvalcové E 420 a E 430, i keď tie tu nemajú taký kult, ako BMW 540i. Dôležitý však bude aj tak stav karosérie, keďže hrdza sa nevyhýbala ani AMG a autá už po 100 tisíc km môžu javiť známky hnedého moru. Je ale treba dodať, že voči zástupcovi z Mníchova majú porovnateľné verzie vždy nižšiu obstarávaciu cenu, čo môže byť lákavé pre nových majiteľov.