Z pohľadu zákazníkov patrí obmedzený dojazd naďalej medzi najväčšie mínusy elektromobilov. Niektoré modely sa už dnes ako-tak vyrovnajú spaľovacím alternatívam, no len za cenu použitia veľkých a ťažkých batérií. Ako situáciu vyriešiť? Mercedes-Benz má na to recept, ktorý zhmotní do dávnejšie avizovaného konceptu Vision EQXX.
Pod týmto označením sa skrýva experimentálne vozidlo, ktoré bude mať výnimočné parametre. Prevádzkový riaditeľ firmy Markus Schäfer niektoré prezradil na sociálnej sieti. Avizuje dojazd vyše 1 000 kilometrov na jedno nabitie a jednocifernú spotrebu elektrickej energie, čo znie ako sci-fi. Dokonca aj pri diaľničnom tempe sa apetít má zmestiť pod hranicu 10 kWh/100 km.
Ešte lepšia aerodynamika než EQS
Kľúčom k týmto číslam bude najmä zníženie odporov. Je to jasné z dvojice zatiaľ zverejnených fotiek EQXX, ktorými automobilka láka na premiéru. Prúdenie vzduchu tu evidentne malo hlavné slovo. Karosérii vládnu oblé tvary, z jej kriviek nevystupuje ani logo značky. Koeficientom aerodynamického odporu by koncept mal prekonať model EQS, ktorý s údajom 0,2 drží svetový rekord medzi sériovo vyrábanými autami.
Túto elektrickú limuzínu prekoná aj batéria štúdie, ktorá má mať o 20 % vyššiu energetickú hustotu. No celkovo nebude väčšia. Mercedes hovorí o akumulátore pre kompaktnú triedu, očakávať teda možno kapacitu okolo 50 kWh. Ako sa z toho dá vyžmýkať tisíc kilometrov? Okrem aerodynamiky k tomu nepochybne prispejú aj kolesá, očakávame úzke pneumatiky s čo najnižším valivým odporom.
Nemecká automobilka ešte môže mať v rukáve nejaké eso, ktoré ďalej vysvetlí hospodárnosť konceptu Vision EQXX. Podľa autorov má ísť o najefektívnejší elektromobil sveta. Viac sa asi dozvieme čoskoro, štúdiu spoznáme 3. januára. Vzhľadom na termín možno predpokladať, že jej debut sa odohrá na podujatí Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas.