Elektrická budúcnosť stále čelí mnohým problémom, ktoré sa zatiaľ nepodarilo uspokojivo vyriešiť. Napriek tomu EÚ tvrdohlavo trvá na konci spaľovacích motorov. Prakticky všetky automobilky už ponúkajú aspoň jeden elektrický model a výnimkou nie je ani Mercedes. Nie všetci výrobcovia sa však zaujímajú o to, čo sa stane s batériami z elektromobilov po skončení ich životnosti, prípade znížení ich kapacity na úroveň, kedy už články nie sú vhodné do áut, ale slúžiť ešte môžu. Stuttgartská firma niečo také práve robí – už čoskoro spustí novú recyklačnú linku na akumulátory.

Koncern s trojcípou hviezdou v znaku preto začína v Nemecku s výstavbou vlastného recyklačného závodu využívajúceho hydro-metalurgiu. Mercedes tak chce prejsť na systém uzavretého obehu materiálov a prispieť k vyriešeniu otázky, čo so starými akumulátormi. Plán značky v skratke zhrnul Jörg Burzer, člen predstavenstva: „Mercedes usiluje o dosiahnutie jasného cieľa, chceme maximalizovať takzvané obehové hospodárstvo všetkých použitých surovín. Trvalo udržateľné recyklovanie akumulátorov je pritom podstatným faktorom a to dokonca v celosvetovom meradle. Vďaka novému závodu v Kuppenheime zvýšime mieru recyklácie na viac ako 96 percent.Burzer zároveň dodal, že v spolupráci s partnermi v Číne a USA plánujú stratégiu recyklácie akumulátorov globalizovať.

Takmer 100-percentná miera recyklácie

Nová továreň bude postavená v Kuppenheime na juhu Nemecka, pričom tento projekt vyjde na niekoľko desiatok a možno až stovku miliónov eur, pričom veľká časť financií išla tiež do výskumu a vývoja.

Závod by mal v budúcnosti riešiť (okrem logistiky spojenej s prepravou batérii) nielen recykláciu cenných surovín, ale tiež opätovné zaradenie získaných vzácnych kovov a prvkov do výroby nových akumulátorov. Základom recyklačnej technológie je bližšie nepopísaný mechanicko-hydrometalurgický postup, pri ktorom sa upúšťa od energeticky náročnejších pyro-metalurgického procesu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ročná kapacita pripravovaného závodu je približne 2500 ton spracovaných surovín, pričom Mercedes odhaduje, že úspora CO2 na jeden akumulátor by mala dosiahnuť až 70 percent. Takto získané materiály budú následne spätne dodávané do výroby, čím Mercedes získa viac ako 50 000 akumulátorových modulov pre svoje nové modely EQ len vďaka recyklácii.

Zdroj, foto: Daimler