Zmenšovanie motorov, vo svete známe ako „downsizing“, so sebou prinieslo aj novú generáciu 3-valcových motorov. Niektoré sú podarené viac, iné si chválu nezaslúžia. Napriek presnému vyváženiu, tri valce budú produkovať vždy viac vibrácií a voči štvorvalcom veľmi typický - pri nepodarenom motore až obťažujúci zvuk.
Na zníženie spotreby použijú iné technológie
Podľa Thomasa Webera, šéfa výskumu a vývoja Mercedes-Benz, trojvalcové agregáty nebudú niky spĺňať požiadavky na kultivovanosť prejavu a množstvo vibrácií. Mercedes sa tak nechce vydať cestou odrezania jedného valca a na zníženie spotreby využije iné dostupné technológie pre štvorvalcové pohonné jednotky. Práve tie by mali tvoriť až 90 % pohonných jednotiek automobilky s hviezdou v znaku. Mercedes nezabudne ani na zákazníkov želajúcich si väčšie motory a tak zachová vývoj a výrobu aj väčších šesť, osem a dokonca dvanásťvalcových spaľovacích motorov.
Bernhard Heil - šéf vývoja motorov potvrdil, že vedenie Mercedesu trojvalcovy motor vylúčilo pod kapotami väčších typov v základe tvorených ako zadokolky. "Skúšali sme to, ale s ich použitím je spojených mnoho kompromisov, chýba im akustická a vibračná kultivovanosť a úspora paliva je pritom nie tak výrazná. Je to jednoduché. Použitie 3-valca znamená bojovať so zásadne vyššou úrovňou hluku, vibrácií a tvrdosťou chodu v porovnaní so 4-valcom. A tu by Mercedes musel pridať na zvukovej izolácii, lepšie uchytenia motora a drahšie silentbloky... Všetky tieto veci so sebou prinášajú zvýšené náklady na vývoj a výrobu."
Alternatívou Mercedesu pre riešenie problému emisií nie je Downsizing, teda zmenšovanie objemu motorov, ale Downspeeding. Na jej základe chcú pripraviť softvér automatických prevodoviek tak, aby operoval v čo najnižších otáčkach motorov. Samozrejme, aj nastavenie prevodových pomerov bude veľmi kľúčové. Preto Mercedes už minulý rok predstavil novú generáciu automatov 9G-tronic.
Ďalším riešením bude nová generácia úsporného turbodiesela. Aktuálny mimoriadne obľúbený 2,1 litrový motor OM651 s komerčným označením 200, 220 a 250CDI (podľa max. výkonu) poháňa dnes takmer 70% typov primárne s pohonom zadných kolies. Úspornejšia nová generácia naftového motora môže zásadne znížiť celkovú produkciu sledovaných emisií. Nový motor by mal mať objem 1,9 až 2 litre. Nie je toto downsizing? :)
Dá sa však s istotou predpokladať, že 3-valce sa do medveďov dostanú, do najmenších typov s pohonom predných kolies tried A, B, CLA a GLA. Pri týchto typoch budu výhody menších rozmerov motorov využité v priestor pre elektromotor. Za cenu vyšśej hmotnosti a výrobných nákladov sa úspora v oblasti spotreby vyplatí.