R1234yf môže v prípade nehody spôsobiť požiar. To je dôvod, prečo Daimler odmieta nové chladivo používať.
Mercedes teda môže používať staré chladivo R134a, ktoré je podľa Európske únie škodlivé k životnému prostrediu. Súd tvrdí, že staré chladiace médium nepredstavuje pre životné prostredie zvýšenú hrozbu. Nová chemikália R1234yf má síce lepšie vzťahy zo životným prostredím, no v prípade zrážky môže posádku automobilu doslova usmrtiť.
Testy nemeckého Spolkového úradu pre motorovú dopravu potvrdili, že zmes od výrobcov Honeywell a DuPont je horľavá. Podľa predbežných výsledkov sa vznietil až jeden zo štyroch testovaných automobilov.
Mercedes má vo Francúzsku zabezpečenú registráciu svojich modelov minimálne do doby, kým súd nerozhodne o konečnom verdikte, ktorý pravdepodobne dočasné rozhodnutie potvrdí.
Francúzska vláda mala o probléme najprv upovedomiť Európsky parlament.
Na strane Mercedesu stojí Volkswagen. Po novom sa k starému chladivu vracia aj Toyota a Lexus. Japonci chcú týmto krokom rozptýliť pochybnosti svojich zákazníkov o bezpečnosti R1234yf.
Najvyšší francúzsky správny súd však zašiel ešte ďalej. Vo svojom rozhodovaní vyslovil pochybnosti o tom, či blokovanie registrácií bolo legálne. Zákaz bol proti smernici Európskej únie, podľa ktorej v prípade problému má byť najprv oboznámený Európsky parlament a výrobca. Daimler mal najprv dostať šancu na odstránenie nedostatkov. Súd teda zvažuje prípadné kroky proti francúzskej vláde.
Daimler však môže rozhodne sláviť úspech. Rovnako aj celé Francúzsko. Francúzska vláda blokáciou sama ohrozovala desiatky pracovných miest, ktoré automobilka v krajine vytvára.
Zdroj: Reuters
Prečítajte si aj: Výsledky testov: chladiaca zmes R1234yf je horľavá, ale bezpečná!