Prestávku mu akcionári zmenili na večnosť
Keď Dieter Zetsche, symbol trojcípej hviezdy, opúšťal oba svoje posty - predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Daimler AG, malo to byť dočasné riešenie. Fúzkatý pán Mercedes bol dlhé roky synonymom značky a po dvojročnej nútenej prestávke, ktorá je zakotvená v stanovách firmy mal byť späť. Mal sa znova stať predsedom dozornej rady. Už minulý rok sa však ukázalo, že sa to nestane. Dieterov osud totiž narazil na jeho priveľkú obľubu dieselovými motromi. Pod jeho vedením sa v nich Mercedes dostal fakticky na ich technologický vrchol. Zároveň sa však, špeciálne po vypuknutí aféry Dieselgate, stali aj pre Mercedes príliš bolestivými. Platili za ne pokuty, tiež čelili podozreniam falšovania emisných testov a napriek tomu, že sa veľmi dobre predávali, pre stále prísnejšie emisné normy ich musia postupne odstavovať. To všetko stálo koncern Daimler priveľa energie a peňazí. A vlastne stojí dodnes. Predstavte si totiž, že Dieter má najväčší oficiálny dôchodok v Nemecku - milión eur ročne a pol milióna ročne z fondu zriadeného pre všetkých vysokopostavených vodcov koncernu. Výsledok? V prepočte 4 250 € denne!
Chýba ti nadšenie pre elektromobilitu? Vymeníme ťa
Navyše, Dieter ako plnokrvný technik, nie je v hĺbke stotožnený so súčasným smerovaným značky. Neraz sa aj verejne vyjadril, že prudký nástup eletromobility vníma ako veľmi rizikový a stratový smer. Akcionári a predstavenostvo to však vidia inak a tak už v roku 2020 začali intenzívne hľadať náhradu za súčasného predsedu Mandreda Bischoffa. Voľba nakoniec padla na meno, ktoré aj na Slovensku mnohí veľmi dobre pamätajú, aj keď ho máme veľký problem nie len vysloviť, ale aj napísať. Na niekdajšieho veľkého šéfa BMW. Pod jeho vedením vnikla dnes známa BMW Group, ktorá má aj Mini a Rolls-Royce a vtedy dokonca aj britské značky Rover a Land/Range Rover.
Kto je Bernd Pischetsrieder a čo dokázal?
73-ročný manažér fakticky celý profesný živoť prežil v automobilkách. Po vysokej škole technickej začal v roku 1973 práve v BMW ako technik produktového plánovania. Dekádami v rámci firmy pre svoje kvality a schopnosti stúpal až sa uprostred 90. rokov dostal na vrchol mníchovskej pýchy. BMW viedol v rokoch 1993 až 1999. Je zodpovedný za vznik prvej mimo nemeckej fabriky Spartanburg v USA, ktorá je pre značku jednou z najúspešnejších a robia v nej všetky veľké typy SUV (X3, X5, X6 a X7). Samozrejme, má za sebou aj prešľapy. Najväčším a pre BMW najdrahším bola práve kúpa koncernu Rover, len preto, lebo bol posadnutý značkou Mini. Pre toto mimoriadne drahé a emotívne rozhodnutie ho koncom tisícročia z BMW "vyhodili". Rover skončil, Land/Range Rover predali no Mini a Rolls-Royce si nechali.
V roku 2000 prebehol do VW Group, pre ktorú dva roky viedol Seat. Neskôr nahradil legendárneho Ferdinanda Piecha v čele koncernu a dostal na starosť pýchu koncernu - Bugatti. Je priamo zodpovedný za štart projektu Veyron. Počas jeho pôsobenia v čele VW Group vzrástli akcie VW Group až o 80%. VW v roku 2005 predbehol Renault ako najpredávanejšia značka áut v Európe. Pred koncom jeho prvého konraktu dostal od koncernu ponuku na ďalších 5 rokov. Na šok celého automotive sveta to odmietol. Nevedelo sa totiž, že Ferdinand Piech, ktorý ho do VW Group z BMW na prelome milénií zlákal ho stihol medzičasom znenávidieť. Bernd musel VW opustiť. Jeho miesto teda zaujal medzičasom práve pre Dieselgate neslávne známy Martin Winterkorn.
Na jednej strane je Bernd Pischetsrieder nepochybne skutočný a oddaný fanúšik áut, čo je pre pozíciu bossa Mercedesu skvelá správa. Na druhej strane v roku 2018 vo videu nižšie povedal, že ho po celý život fascinujú len dve značky: BMW (špeciálne Alpiny) a Ferrari.
Začiatkom leta 2021 teda Pischetsrieder nahradí Bischoffa, ktorý bude mať už len čestnú pozíciu predsedu dozornej rady. Súčasný riaditeľ Mercedesu Švéd Ola Källenius (mimochodom vôbec prvý neNemecký rodák) k tomu poznamenal, že vďaka krokom Manfreda Bischoffa má trojcípa hviezda pred sebou zabezpečenú budúcnosť. Benrd by mohol byť ozaj chlapom na mieste, je totiž skutočný, pravý autičkár. Pozrite sa čo všetko má doma v garáži, ktorú ukázal svojim dobrým kamarátom z BMW-Alpina.