Bohatá história
Trieda G je špičkovým modelom medzi luxusnými terénnymi vozidlami. Nie je len s odstupom času najdlhšie vyrábaným modelovým radom z oblasti osobných motorových vozidiel v histórii značky Mercedes-Benz, ale aj predchodcom všetkých vozidiel kategórie SUV s hviezdou – preto všetky terénne vozidlá značky Mercedes-Benz nosia v názve veľké písmeno G. Za svoj život zažila trieda G množstvo špeciálnych edícií. Zákazníci si mohli vybrať medzi kabrioletmi s krátkym rázvorom kolies, ako aj kombi s krátkym alebo dlhým rázvorom kolies. Po roku 1989 sa s vozidlami konštrukčného radu 463 začalo myslieť aj na luxus a odvtedy je do triedy G pridávaných stále viac a viac komfortných prvkov. Jeden čas dokonca “Géčko” využíval aj samotný pápež Ján Pavol II. Pri príležitosti 25. jubilea Triedy G sa na trh dostal celkom výnimočný model, za ktorým stála divízia Mercedes-AMG - G 55 AMG Kompressor. Osemvalcový pohonný agregát poskytoval výkon 350 kW/476 k a ohromný krútiaci moment 700 Nm. V roku 2015 potom prišiel typ G500 4x4² s obrovskou svetlou výškou 45 centimetrov. Absolútny vrchol prišiel v roku 2017. Mercedes-Maybach G 650 Landaulet so suverénnym motorom V12, s portálovými nápravami, elektrickou látkovou sklápacou strechou a exkluzívnou výbavou v priestore pre cestujúcich vzadu spĺňal úplne osobité nároky. Tento exkluzívny kúsok bol limitovaný na 99 kusov.
Je trieda G bez emisií to, čo chceme?
Aj tieto špeciálne verzie prispeli k skvelým predajom Triedy G. „Sme hrdí na 400 000 vyrobených terénnych vozidiel. Od výročia 300 000 modelov uplynulo len niečo vyše troch rokov. Ďakujeme zato našim verným zákazníkom, fanúšikom, našim zamestnancom, ako aj nášmu výrobnému partnerovi, spoločnosti Magna Steyr v Grazi. V súčasnosti dopyt vysoko prevyšuje dostupné výrobné kapacity,“ zdôrazňuje Dr. Emmerich Schiller, vedúci odboru výroby terénneho vozidla a konateľ spoločnosti Mercedes-Benz G GmbH v Grazi/Rakúsku. Druhá časť jeho príhovoru k jubileu však už taká pozitívna nie je. „Staráme sa o to, aby mala naša ikona perspektívu aj v budúcnosti, pretože Trieda G zažije budúcnosť bez emisií. Konštrukčný rad bude totiž elektrifikovaný.“ Aj Mercedes chce byť CO2 neutrálny, čomu sa bude musieť prispôsobiť aj trieda G. To má však jeden zásadný problém.
Teda, je ich hneď niekoľko. Majitelia triedy G chcú byť videní a aj počutí, čo im elektrické “Géčko” už poskytnúť nemôže. A ešte výraznejším problémom je aerodynamika. Trieda G je totiž skutočnou krabicou na kolesách a keď sa pozrieme na zaoblené EQC, pri triede G to jednoducho fungovať nebude. Nechcem si teda predstaviť tú spotrebu elektrickej energie, aerodynamický hluk a hlavne aj váhu. Nechcem teda maľovať čerta na stenu, ale obávam sa, že trieda G svojou podstatou nie je vhodná pre zelený ekologický imidž.
Zdroj/Foto: media.daimler.sk