Bude Mercedes AMG Project One kráľom hypercarov? S 1,6 l turbo hybridným pohonným systémom z Formuly 1 má na to najlepšie predpoklady.
Už dlhšie vieme, že hypercar bude poháňať hybridný systém z monopostu Mercedes AMG F1 W80, ktorý upravili na jazdu na bežných cestách. Automobilka hovorí, že 1,6 litrový turbo V6 má účinnosť až 40 %. Spaľovaciemu motoru pomáhajú 4 elektromotory. Dva na prednej náprave a jeden priamo namontovaný na motor majú výkon 160 k. Štvrtý, ktorý asistuje turbu, ponúkne 120 k. Elektromotory patria k špičke súčasného priemyslu - kým bežný elektromotor točí 20 000 ot., tie, ktoré použili v Project One, zvládnu až 50 000 ot. Automobilka uvádza, že kombinovaný výkon celej sústavy je viac ako 1000 k.
Project One je stelesnenie najlepšieho hypercaru podľa Mercedesu AMG
Mercedes hovorí, že hypercar nielen, že nemá turbo dieru, ale reakcia na plyn je rýchlejšia ako pri atmosférickom V8. Dosiahli to nielen pomocou elektromotorov, ktoré posielajú silu priamo na kolesá, ale aj vďaka turbu s elektrickou asistenciou. Elektromotor je na jednom hriadeli spolu s kompresorom a turbínou, takže sa turbo môže roztočiť skôr, ako keby bolo závislé len od výfukových plynov. Ak však pilot nemá nohu na akcelerátore, výfukové plyny využívajú na rekuperáciu. Project One dokáže pomocou rekuperácie získať až 80 % energie z brzdenia a výfukových plynov.
Formula 1 prispôsobená na bežnú cestu má meno Project One
Hypercar nevyužíva štandardný 400 V systém ako bežné hybridné systémy, ale funguje na 800 V. Čisto na elektrický pohon zvládne 25 km. Lítium-iónovú batériu tiež odvodili od tej z F1, má rovnaké články, rovnaké usporiadanie i rovnaké chladenie.
Project One nielen, že rekuperuje počas brzdenia, ale dokáže získať energiu aj z výfukových plynov.
Pohonnému systému nechýba vektorovanie krútiaceho momentu. S dvoma elektromotormi na prednej náprave to nie je problém. Silu na zadné kolesá prenáša 8-stupňová robotizovaná prevodovka, ktorú vyvinuli špeciálne pre Project One. Pilot ju ovláda pádlami pod volantom a prevodovka dokáže fungovať aj v automatickom režime. Výsledok celej tejto pretechnizovanej hračky je topspeed vyše 350 km/h, a zrýchlenie na 200 km/h za menej ako 6 s!
Hybridný systém pochádza z F1
Pri stavbe hypercaru využili kopec poznatkov z F1. Pri takomto aute je samozrejmosťou karbónový monokok, ktorý navrhli rovnako ako vo Formule 1, teda motor a prevodovka sú štrukturálnou súčasťou šasi, na ktorú namontovali zavesenie zadnej nápravy.
Interiér je taký ako by ste od špičkového hypercaru čakali, má len minimum vecí, ktoré by odpútavali pozornosť vodiča od jazdy. Stačia dva 10-palcové displeje, multifunkčný volant, ktorý má tiež korene v F1, zadná kamera, pretože zadné okno tam jednoducho nie je, priehradka na smartfón a pár výduchov klimatizácie, áno Project One má klimatizáciu a dokonca aj elektrické okná.
Mercedes postaví len 275 kusov Project One a všetky s ľavostranným riadením. Akoby sa dalo čakať pri takomto aute, všetky sú už predané a to jeden stál 2,27 milióna eur. Project One však nie je hotový, automobilka bude hypercar vyvíjať ešte 18 mesiacov.
zdroj: carscoops.com