S náhradnými dielmi na staršie, či zriedkavejšie autá býva často problém. Výrobcom sa ich výroba jednoducho neoplatí, pretože nástroje, formy aj samotný proces výroby sú príliš drahé. Práve tu môže pomôcť 3D tlač. Ešte nedávno to bola iba hudba budúcnosti. Mercedes však ukazuje, že už je táto technológia pripravená aj na reálne použitie. V divízii nákladných vozidiel vytlačili kryt na termostat na staršie generácie Mercedesu Unimog. Dielce bez problémov prešli náročnou sériou testov. Andreas Deuschle, šéf marketingu a zákazníckeho servisu pre MB Trucks, k dielcom povedal: "Zaručíme rovnakú funkcionalitu, spoľahlivosť, výdrž a navyše nižšie náklady pri 3D tlačených kovových častiach ako pri konvenčne vyrobených dieloch."
V automobilke začali na projekte pracovať približne pred rokom a zastrešilo ho oddelenie zodpovedné za náhradné diely. Najskôr sa zamerali na plastové dielce a 3D tlač sa v tomto smere stala jednou z možností ako vyrobiť malé série dielcov. Testy ukázali, že kovové dielce z 3D tlače sa vyznačujú vysokou pevnosťou a tepelnou odolnosťou. Obrovskou výhodou je, že na jednom zariadení dokáže firma vyrobiť v podstate ľubovoľný tvar a ľubovoľné množstvo. Automobilka preto začala s výrobou náhradných dielov touto technológiou práve s málo objednávanými hliníkovými dielmi. Touto metódou bude možné vyrábať diely motora, a to aj vnútorné, diely chladiaceho systému, časti prevodoviek, či náprav. Najmä ak ide o tvarovo komplikované dielce, alebo malé série, ktoré netreba vyrábať pravidelne.
Technológia SLM je vhodná najmä pre malé série, ktoré netreba vyrábať pravidelne
Na rozdiel od plastov, kde sa využíva technológia SLS (Selective Laser Sintering - selektívne laserové spekanie), pri kovových komponentoch je to technológia SLM (Selective Laser Melting - selektívne laserové tavenie). Tlačiareň postupne nanáša vrstvy hliníkovo kremičitého prášku AlSi10Mg. Jednotlivé vrstvy roztaví laserom, čím vie vytvoriť presný tvar. Takto pracuje vrstvu po vrstve a obrovskou výhodou je, že nepotrebuje formy a dokáže vytvoriť aj veľmi komplikovaný tvar.
Takáto výroba by v budúcnosti mohla ponúknuť ohromnú flexibilitu. "Dostupnosť náhradných dielov počas návštevy servisu je základnou vecou pre našich zákazníkov, Nezáleží na tom, aké staré je ich nákladné auto, alebo kde sa nachádzajú. Pridaná hodnota 3D tlače je v tom, že značne zvýši rýchlosť a flexibilitu pri výrobe náhradných dielov," dodal k novej technológii Andreas Deuschle.
Zdroj: Daimler