Doba masovej výroby a Fordu T je dávno za nami. Dnes chceme individualizované autá, najmä v prémiovom segmente. Roboty vo výrobe, ale nezvládajú veľkú rozmanitosť, ľudia áno.

„Roboty si nevedia poradiť so stupňom individualizácie a množstvom variant, ktoré dnes máme,“ hovorí Schaefer. Mercedes triedy S ponúka vo výbave napríklad také veci ako vyhrievané a chladené držiaky nápojov, rôzne povrchové úpravy interiéru a roboty sa pri veľkej variácii nechytajú. Mercedes v montážnej hale Sindelfingen ruší stroje a prijíma viac ľudí. „Šetríme peniaze a zaisťujeme našu budúcnosť prijímaním viacerých ľudí,“ dodáva Schaefer. Pár rokov dozadu by som takéto vyjadrenie určite nečakal, vy áno?


Továreň v Sindelfingene je pritom najväčšou prevádzkou automobilky. Ročne tu vyrobia viac ako 400 000 áut a denne spotrebujú 1500 ton ocele. Nejde teda o žiadnu malú dielňu, v ktorej sa špecializuje na výrobu limitovaných verzií. Aj keď práve odtiaľto pochádzajú stroje ako AMG GT a S-Class Maybach. Množstvo modelov a verzií, ktoré tu schádza z výrobných liniek, je obrovské. Schaefer upozorňuje na to, že plynulá výroba je veľmi dôležitá a práve preto na niektoré pozície prijímajú ľudí, aby vystriedali stroje. Roboty si jednoducho nedokážu poradiť s obrovskými možnosťami individualizácie. Automatizácia výroby je dôležitá aj tu, ale súčasné stroje sa uplatnia len v činnostiach, ktoré sa stále opakujú. Tu sú, samozrejme spoľahlivejšie, rýchlejšie a lacnejšie ako ľudská práca. Čím viac možností je v príplatkovej výbave tým horšie je to pre stroje.


„Rozmanitosť je pre stroje nevhodná. Nedokážu pracovať so všetkými možnosťami a držať krok so zmenami,“ dodáva Schaefer, ktorému sa podarilo skrátiť výrobu áut z 61 hodín (rok 2005) na 30 hodín. S výrobou plnou skúsených pracovníkov môže Mercedes zmeniť výrobu na linke za víkend. V minulosti to trvalo týždne a to kvôli náročnému preprogramovaniu robotov. Automobilke tak na stojacej linke unikali denne milióny. Navyše nové technológie tlačia na skrátenie výrobného cyklu automobilov. Dnes je nepredstaviteľné, že rovnaké informačné technológie budete montovať do modelu od začiatku výroby až po jeho ukončenie, čo trvá zvyčajne 7 rokov. Keďže ľudia sa dokážu zmene prispôsobiť omnoho skôr. Zmena vo výrobnom procese je teda jednoduchšia. „Posúvame sa preč od maximalizácie automatizácie. Potrebujeme byť flexibilní,“ dodáva Schaefer.


Viac ľudí nájde prácu aj pri výrobe novej triedy E. Počet robotov naopak klesne, ale samozrejme úplne nevymiznú. Na novej linke nebudú stroje len za ochranným sklom, ale budú viac spolupracovať s ľuďmi. Budú menšie, kompaktnejšie, flexibilnejšie a dokážu fungovať na jednom pracovisku spolu s človekom. Podobné roboty nebude používať len Mercedes, ale aj konkurencia z Mníchova a Ingolstadtu.


V prípade automobiliek, ktoré neponúkajú bohatú príplatkovú výbavu bude takmer určite pokračovať trend narastajúceho počtu robotov pri montáži a výrobe.


Zdroj: bloomberg