Mercedes prostredníctvom svojho najvyššieho šéfa už nejakú dobu deklaruje, že výrobu áut so spaľovacími motormi ukončí v roku 2030. Teda o päť rokov skôr, ako ich pôvodne plánovala (nepriamo) zakázať Európska únia.
Oba tie termíny môžu vyzerať veľmi vzdialené, pravda je ale trochu iná. Bežný životný cyklus áut totiž trvá približne šesť rokov, čo znamená, že Mercedes predstaví úplne posledné modely s klasickými agregátmi v podstate už v priebehu budúceho roka. Alebo inak povedané... práve odhalené novinky patria k posledným autám svojej značky, ktoré budete môcť ešte natankovať benzínom alebo naftou. Poďme sa na ne pozrieť.
GLC Coupé je logicky druhou, trochu menej praktickou karosárskou verziou štandardného Mercedesu GLC, ktorý nám automobilka ukázala začiatkom júna 2022. Kým štandardné auto nesie interné označenie X254, novinka dostala podľa očakávania kódové meno C254 a v porovnaní s predchodcom si dosť polepšila, pokiaľ ide o čistotu tvarov – konštruktérom sa podarilo medzigeneračne znížiť koeficient aerodynamického odporu Cx z 0,30 na 0,27.
SUV Coupé je dlhé 4763 mm, takže je o 31 mm dlhšie ako výbehové auto. Zároveň je o 5 mm vyššie, šírka (1890 mm) ostala rovnaká, ale má širší rozchod kolies. Vpredu o 6 a vzadu o 23 mm. Batožinový priestor narástol z 500 na 545 litov, po sklopení sedadiel dostanete 1490 litrov, teda plus 90 l. Mimochodom, elektrické ovládanie kufra je v štandardnej výbave.
Nový model by mal byť od počiatku dostupný so siedmymi motormi, pričom bez ohľadu na stupeň elektrifikácie vždy dostanete preplňovaný dvojliter a pohon 4Matic. Benzínové mild-hybridy majú výkon 204 alebo 258 koní, naftové potom ponúknu 197 ale 269 koní. Vo všetkým prípadoch dostanete tiež štartér-generátor spojený so spaľovacím motorom s remeňom a ten pridáva ďalších 23 koní a 200 Nm.
Plug-in hybridy majú 197 (diesel) až 252 koní, pričom ich súčasťou je elektromotor s výkonom 136 koní, krútiacim momentom 440 Nm a prídavný akumulátor s kapacitou 31,2 kWh. Mercedes v ich prípade sľubuje dojazd na baterku od 113 do 131 kilometrov a bez priplácania dostanete tiež vzduchové odpruženie s automatickým vyrovnávaním svetlej výšky na zadnej náprava. Paket Tech potom k systému Airmatic pridáva tiež systém aktívneho riadenia kolies zadnej nápravy (s maximálnym natočením o 4,5 stupňa).
Rovnakou cestou idú tiež modely GLA a GLB
Elektrifikácia (v snahe vyhnúť sa pokutám) prebehla aj v rámci modernizácie dvoch najmenších SUV, a platí to i pre vrcholné varianty AMG 35 4Matic. Oba modely majú pod kapotou dvojliter s turbom naladený na 306 koní a 400 Nm a tomu asistuje osemstupňová dvojspojková prevodovka AMG.
Novinkou je integrovaný štartér-generátor, opäť spojený s motorom prostredníctvom remeňa a nechýba tiež 48-voltová architektúra. Malá dodatočná jednotka pridáva pri akcelerácii 14 koní, pričom stovku zvládne GLA za 5,2 sekundy a GLB o tri desatiny pomalšie. Maximálna rýchlosť oboch áut je obmedzená na 250 km/h.
Súčasťou faceliftu, ktorý prináša prepracované nárazníky, svetlá, multimediálne rozhranie, viac bezpečnostných systémov a 48-voltovú mild-hybridnú techniku pre benzínové motory, sú samozrejme tiež štandardné modely GLA a GLB.
Oba sú dostupné so zážihovými agregátmi s objemom 1,3 alebo 2,0 litra a výkonom od 136 do 224 koní (+ 14 k za štartér-generátor), ale objednať si ich môžete aj s naftovým dvojlitrom v jednom zo troch dostupných výkonových variantov od 116 do 190 koní. Benzínové verzie 220 a 250 a dvojica silnejších dieslov 200d a 220d máte automaticky so systémom 4Matic.
A hlavné novinky v kabíne? Zväčšené displeje, vyhrievaný volant pre AMG Line, zvýšený výkon a väčší počet USB-C konektorov, bezdrôtové pripojenie pre telefóny, vylepšené hlasové ovládanie a v rámci Mercedes me connect dostanete pár hier, ktoré si budete môcť zahrať po zaparkovaní, pričom ich ovládanie vám sprostredkujú dotykové plochy na volante.
zdroj: Mercedes