Aktualizované (5. 7.): MG medzičasom predstavilo nový elektrický hatchback s označením MG 4, ktorý sa dostane na trh koncom roka.
Tak trochu zo záhrobia sa na Slovensko vracia známa signatúra MG (Morris Garages), ktorá bola pôvodne založená v roku 1924 v Oxforde, dnes je však vo vlastníctve čínskeho štátneho koncernu SAIC Motor. Svoj návrat do Európy má firma dávno za sebou a ako sa dalo čakať, najskôr sa „vylodila“ na britských ostrovoch, kde je stále považovaná za domácu značku.
Dnes má táto automobilka zastúpenia po celej západnej časti starého kontinentu a najnovšie sa k nim pridávajú i pobočky pre český a slovenský trh.
Na rozdiel od Nemecka či iných krajín, k nám MG v tejto chvíli neposiela elektromobily. V prvej fáze slovenským motoristom ponúkne dva crossovery s pohonom predných kolies a spaľovacími motormi, pričom v základe nájdete jednoduchú atmosférickú jedna-päťku, zatiaľ čo na opačnom konci preplňovaný štvorvalec s rovnakým objemom a elektromotorom. Poďme na to ale poporiadku.
EHS ako dobíjací hybrid
Model HS kúpite na mnohých trhoch aj bez elektrifikácie, u nás ale bude dostupný len ako EHS, pričom dodatočné začiatočné písmeno asi nepotrebuje ďalšie vysvetľovanie. Základom tohto auta je vlastná čínska platforma, ktorá však preukázala svoju kvalitu i v európskom nárazovom teste, keď v roku 2019 získala plný počet, teda päť hviezdičiek.
Pod prednou kapotou pracuje preplňovaný benzínový štvorvalec TGI s objemom 1,5 litra (priame vstrekovanie, elektronicky riadený termostat, vodou chladené výfukové zvody, vypínanie vodnej pumpy...), ktorý produkuje 119 kW (162 koní) pri 5500 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 250 Nm od 1700 do 4300 ot./min. Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi k tomu pridáva 90 kW (122 koní) a 230 Nm, pričom výrobca uvádza systémový výkon 190 kW (258 koní) a 370 newtonmetrov.
O násobenie sily a prenos výkonu na predné kolesá sa stará pomerne komplikovaná jednotka EDU a desiatimi prevodovými stupňami, pričom 6-stupňový robotizovaný manuál s elektromechanickou spojkou obsluhuje spaľovaciu jednotku, zatiaľ čo 4 stupne má k dispozícii elektromotor, pričom jeho elektronika radí okolo 8000 tisíc otáčok za minútu.
Elektrická energia sa ukladá do akumulátora známej čínskej firmy CATL, ktorý je v tomto prípade uložený do podlahy a má kapacitu 16,6 kWh. To je ekvivalent približne 6,4 litra benzínu a MG hovorí, že podľa normy WLTP to stačí na 52 kilometrov v čisto elektrickom režime. Palubná nabíjačka má pomerne malý výkon, len 3,7 kW, takže plné nabitie batérie nečakajte skôr ako o 4,5 hodiny.
EHS zvládne šprint z 0 na 100 km/h so štandardne dodávanou elektronickou uzávierkou diferenciálu za 6,9 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je obmedzená na 190 km/h. Papierová spotreba vychádza kvôli nezmyselnej metodike na 1,8 litra benzínu na 100 km, takže na reálne čísla si budete musieť počkať do plnohodnotného redakčného testu.
A čo za to? MG EHS sa začína predávať (u siedmych predajcov) práve dnes, pričom v základnej výbave Emotion vás tento plug-in hybrid vyjde na 35 590 eur. Za to dostanete auto s dĺžkou 4574 mm, šírkou 1876 mm, výškou 1664 mm a rázvorom 2720 mm. V základnej výbave nájdete šesť airbagov, parkovaciu kameru so senzormi vpredu i vzadu, navigáciu, hliníkové osemnástky, digitálny prístrojový panel, adaptívny tempomat, vyhrievanie predných sedadiel (vodičove v elektrike) či automatickú dvojzónovú klimatizáciu.
Verzia Exclusive za 39 190 eur k tomu pridáva predné diódové svetlá, sústavu ďalších kamier, panoramatické strešné okno, kožené čalúnenie s prednými športovými sedačkami, elektrické ovládanie aj pre spolujazdca či elektrické ovládanie piatych dverí. Za nimi potom nájdete batožinový priestor s objemom 448 litrov, ktorý zväčšíte na 1375 litrov sklopením sedadiel. Nevýhody? O tých viac v sľúbenom teste, ale asi nepoteší pomerne vysoká pohotovostná hmotnosť 1737 až 1775 kg a malá nádrž s objemom len 37 litrov.
Dacia a Ssangyong by sa mali mať na pozore
Druhým zástupcom MG na Slovensku bude menší a ešte o niečo starší model ZS z roku 2017, ktorý v roku 2020 prešiel modernizáciou. Na rozdiel od EHS má vzadu jednoduchšiu nápravu s klasickými vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou, opäť pohon predných kolies a dostupný bude s jedným z dvoch benzínových motorov.
Trochu vás môže mrzieť, že sa k nám nedostala zaujímavá preplňovaná jedna-trojka s výkonom 163 koní a na západ od ČR je ZS dostupné aj ako elektromobil. Slabší má 156 koní 280 Nm, batérie 70 kW a tabuľkový dojazd 440 km. Silnejšia verzia má 177 koní, rovnaký krútiaci moment a menšiu kapacitu 50,3 kWh, ku ktorej MG uvádza akčný rádius 320 km. A čo dostaneme u slovenských predajcov?
Vybrať si môžete základný atmosférický štvorvalec DVVT 16V s objemom 1,5 litra, ktorý pracuje s viacbodovým nepriamym vstrekovaním Bosch, variabilným časovaním sacích i výfukových ventilov a automobilka ho kombinuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Motor má vcelku skromných 78 kW (106 koní) pri 6000 ot./min. a 141 Nm pri 4500 ot./min., aj to mu ale stačí na zrýchlenie z miesta na stovku za 10,9 sekundy a maximálku 175 km/h, pri priemernej spotrebe 6,6 l/100 km.
Druhou alternatívou je litrové trojvalcové turbo s celohliníkovým blokom, priamym vstrekovaním a opäť vodou chladenými výfukovými zvodmi a elektronicky ovládaným termostatom. Menšia pohonná jednotka produkuje vďaka preplňovaniu 82 kW (112 koní) pri 5200 ot./min. a 160 Nm od 1800 do 4700 otáčok za minútu.
K tomuto motoru si môžete vybrať buď šesťstupňový manuál (6,6 l/100 km) alebo šesťstupňový automat Aisin (7,2 l/100 km), v oboch prípadoch ale dostanete horšiu dynamiku, pokiaľ ide o prostú akceleráciu na z miesta. Pre manuál MG uvádza čas na stovku za 11,2 sekundy a s automatickou prevodovkou to potrvá 12,4 sekundy. Najvyššia rýchlosť je 180 km/h, u automatu „len“ 170.
Aj keď tu máme o niečo menší crossover s dĺžkou 4323 mm, šírkou 1809 mm a výškou 1653 mm, základný objem batožinového priestoru je identický ako v prípade EHS, teda 448 litrov.
Za najlacnejší MG ZS 1.5 Essential si budú díleri účtovať 16 990 eur, pričom v cene nájdete automatickú klimatizáciu, kompletne diódové predné svetlá, tempomat, šesť airbagov, zadné parkovacie senzory, hliníkové sedemnástky, audiosystém s podporu Apple CarPlay a Android Auto a 10,1-palcovým dotykovým displejom i bluetooth.
Tú istú motorizáciu potom môžete mať aj vo vyššej výbave Emotion za 18 390 a súčasťou balíčka potom bude tiež panoramatický záber kamier, hmlovky, koženkové čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča a vpredu i s vyhrievaním, navigácia, šesť reproduktorov, digitálny prístrojový panel.
Trojvalec v najnižších dvoch výbavách nekúpite, naopak MG pre ne vyhradilo dva ešte vyššie výbavové stupne. ZS 1.0 TGI Elegance so šesťstupňovým manuálom je za 19 790 eur a navyše k spomínanému dostanete panoramatické strešné okno a bezkľúčové ovládanie. Emotion za 21 190 eur je vrchol a bez priplácania je v ňom automat a elektrická parkovacia brzda.
Základná záruka na MG ZS i EHS je sedem rokov alebo 150 tisíc kilometrov.
zdroj: MG