„Emisná norma Euro 7 bude výrazne prijateľnejšia, ako pôvodne navrhovala Európska komisia,“ oznámil dnes na sociálnej sieti X (pôvodne Twitter) český minister dopravy Martin Kupka a dodal: „Odhlasovali sme to s ministrami na Rade pre konkurencieschopnosť. Maximálne emisie áut ostanú na úrovni Euro 6, predĺžia sa aj lehoty platnosti.“
Proti mimoriadne prísnej a podľa niektorých odborníkov (napríklad Martina Hrdličku zo Škody) dokonca likvidačnej normy Euro 7 sa postavilo niekoľko štátov, vrátane Slovenska a Českej republiky, kde má automobilový priemysel hlboko zapustené korene, a preto panujú vážne obavy zo zatvárania tovární a prepúšťania zamestnancov.
Malé autá by mohli prežiť
V súčasnosti viac ako desiatka krajín však mala dostatok hlasov na to, aby normu kompletne zablokovala, takže si nakoniec vybojovala kompromis.
„Podarilo sa nám vyriešiť drvivú väčšinu sporných bodov, na ktoré sme upozorňovali od predstavenia návrhu,“ dodal Martin Kupka v ďalšom príspevku. „Nová emisná norma tak nebude predstavovať ohrozenie pre segment malých a cenovo dostupných automobilov, ani nepodkopne nohy nášmu automobilovému priemyslu.“
V podobnom duchu sa nesie tiež komentár slovenského ministra dopravy, Pavla Lančariča. „Snažili sme sa vyjednať, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo k vodíku, nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť. Ak by automobilky museli vynaložiť veľké investície do novej prísnej emisnej normy, navyše len na krátky čas, viedlo by to k výraznému zvýšeniu cien pre konečných spotrebiteľov, s čím sme nemohli súhlasiť. Som rád, že sa nám podarilo uspieť s našimi argumentmi a podmienky upraviť,“ oznámil minister dopravy.
Okolo emisií z bŕzd a pneumatík je ticho
Trochu bokom ostávajú informácie o meraní brzdového prachu a častíc vznikajúcich pri otere pneumatík, teda emisie, ktoré sa budú týka úplne všetkých vozidiel, vrátane elektromobilov či áut poháňaných vodíkom a inými alternatívnymi palivami.
Zo zatiaľ dostupných informácií sa zdá, že v nejakej podobe budú tieto znečisťujúce látky v budúcnosti regulované, na detaily návrhu predloženom Španielskom ale stále čakáme.
Aj keď dnešné stretnutie ministrov EÚ skončilo odhlasovaním dohody, finále je ešte ďaleko. O návrhu bude teraz jednať výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu, europoslanci a konečnú podobu majú úradníci odklepnúť po vyjednávaniach medzi EP a členskými krajinami.