Európska komisia pôvodne žiadala rozsiahle sprísnenie predpisov Euro 7 a napríklad stanovovať výfukové emisie len na základe testov vykonávaných v premávke. Samotné automobily mali plniť normu v podstate okamžite po studenom štarte, ale tiež pri vysokej záťaži motora.
V praxi to malo napríklad znamenať, že by neexistovala výnimka medzi ustálenou jazdou zahriateho auta so spaľovacím motorom niekde na rovine a vozidla, ktoré práve naštartovalo, má za sebou príves a práve začína stúpať k horskému prechodu.
Šlo by to, ale za akú cenu?
Len dodávame, že automobilky netvrdili, že nie je možné vyrobiť auto schopné zvládnuť jednu i druhú situáciu, upozorňovali však, že technické riešenia budú také drahé, že urobia malé autá úplne nedostupnými a väčšie kvôli tomu zdražia v rádoch tisícok eur. To všetko navyše v situácii, kedy EÚ tlačí na výrobcov, aby postupne prechádzali od áut so spaľovacími motormi k významne drahším elektromobilom...
Aj preto sa v jednotlivých štátoch Európskej únie zodvihla medzi politikmi, automobilkami i odborníkmi vlna odporu, ktorá postupne dotlačila Európsku komisiu do prehodnotenia pôvodných plánov a významnému zmierneniu podoby Euro 7. Aký je stav dnes?
Dohoda je na stole
O finálnej podobe EU7 sa pred pár dňami dohodli poslanci Európskeho parlamentu s Radou ministrov EÚ, ktorí pri rokovaniach zastupujú jednotlivé štáty. Norma je miernejšia a automobilky zároveň budú mať viac času, aby sa na ňu pripravili.
„Máme dohodu a som veľmi rád,“ oznámil novinárom v Bruseli Alexander Vondra, spravodajca normy v Európskom parlamente a zástupca českej strany. „Zásadným spôsobom sme oklieštili pôvodný návrh Európskej komisie tak, aby ostala zachovaná predovšetkým cenová dostupnosť menších automobilov, vrátane nových áut so spaľovacími motormi, ešte aj v nasledujúcich rokoch, a aby to nedestabilizovalo automobilový priemysel. Teda, aby mal čas prispôsobiť sa na transformačné kroky,“ dodal Vondra.
Proti emisiám z bŕz a pneumatík sa neprotestuje
Z pôvodného strašiaka je dnes výrazne prijateľnejšia norma, aj keď sprísňuje podmienky produkcie emisií dusíka pre nákladné automobily a veľkou otázkou ostáva, čo s budúcimi automobilmi a predovšetkým ich cenami urobí novinka, ktorá v chystanej norme ostala.
Reč je samozrejme o nových predpisoch, ktoré riešia emisie brzdového prachu a pneumatík bez ohľadu na to, či ide o vozidlo so spaľovacím motorom alebo elektromobil. „To si myslím, že má cenu, pretože to má vplyv na zdravie obyvateľov. Je to vec, ktorá by mohla pomôcť a priemysel dostane čas, aby sa na to pripravil,“ dodal český europoslanec Alexander Vondra.
Limity sú dané
Emisie pevných častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdového obloženia o kotúče, doteraz neboli žiadnym spôsobom monitorované ani regulované. Nová norma stanovuje 3 mg/km pre elektromobily, 7 mg/km pre väčšinu automobilov so spaľovacími motormi, vrátane hybridov a 11 mg/km pre dodávky.
Nová dohoda rieši tiež životnosť akumulátorov v elektromobiloch. Europoslanci žiadali čo najprísnejšie podmienky, ale kvôli snahe nezvyšovať cenu článkov v malých batériových autách bol nakoniec schválený kompromis, ktorý je bližšie návrhu Rady ministrov EÚ. „Vysoké ambície europarlamentu tu predsa len mohli naraziť na to, že by to tentokrát predražilo menšie elektrické autá, a to si tiež nikto neželá. Sú drahé už dnes,“ pripomenul Vondra.
O jednoznačnom víťazstve automobiliek sa hovoriť nedá
Len pre úplnosť dodávame, že výrobcovia budú musieť garantovať kapacitu na úrovni minimálne 80 percent po 100 000 km alebo piatich rokoch a 72-percentú kapacitu po ôsmich rokoch alebo 160 000 km. Pre dodávky budú pravidlá o niečo miernejšie. Po piatich rokoch alebo 100 000 km kapacitu 75 %, po ôsmich rokoch alebo 160 000 km kapacitu 67 %.
Hlasovanie vo výbore pre životné prostredie a v pléne europarlamentu má prebehnúť začiatkom budúceho roka, ale predpokladá sa, že v tejto chvíli ide už len o formalitu. Vondra pripustil, že český (a kvôli závislosti nášho štátu na výrobe áut i slovenský) priemysel by mal byť spokojný. „Je tam jasný posun v prospech priemyselnej, podnikateľskej i spotrebiteľskej stability. Nikdy to nie je o víťazstve 10:0, to nie je vo futbale ani v politike. Vždy je to 6:4 alebo 2:1,“ dodal Alexander Vondra.
zdroj: ČTK, Euractiv