Arpádovi Érsekovi sa za dané obdobie údajne podarilo veľa vecí zmeniť. Berú to v pozitívnom slova zmysle. V rámci pôsobenia vyzdvihol hlavne vyriešenie viacerých kritických problémov na diaľničných úsekoch, ale aj rozbehnutie prípravy nových diaľnic a rýchlostných ciest. Minister sa zároveň sústredil na opravu ciest I. triedy, či postupné zlepšovanie situácií vo vlakoch, kde sa historicky katastrofálne až donebavolajúco zanedbali investície.
„Stále máme čo zlepšovať, ale myslím si, že po dvoch rokoch vo funkcii sa môžem s pokojným svedomím pozrieť ľudom do očí a povedať im, čo všetko sme spravili a čo nás ešte čaká,“ povedal. Medzi najväčšie problémy, ktoré musel minister riešiť, boli problémy s výstavbou na tuneli Čebrať, chýbajúce stavebné povolenia na D4R7, alebo chýbajúca EIA na obchvate Prešova. Takisto bolo treba venovať pozornosť kritickým úsekom na cestách prvej triedy, výstavbe nových obchvatov alebo situácii na železnici, kde je treba dobehnúť zanedbané investície z minulosti.
„Darí sa nám posúvať veci dopredu. Za dva roky môjho pôsobenia v rezorte vyhlásime súťaže na rôzne stupne projektovej dokumentácie na viac ako 200 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ zdôraznil minister. Zároveň vyzdvihol, že sa podarilo pridať nové vlakové spojenia nielen do okolia Bratislavy, ale aj na východné Slovensko. Súčasne sa postupne obnovuje aj vozňový park ZSSK. V tomto aj nasledujúcom roku navyše zrastie dotácia pre ŽSR.
„Veľa z týchto úspechov sa nám podarilo dosiahnuť aj vďaka tomu, že veľmi efektívne čerpáme európske peniaze,“ povedal minister. Operačný program Integrovaná infraštruktúra je najúspešnejším operačným programom na Slovensku a len za posledné dva roky sa čerpanie zvýšilo o takmer miliardu eur!
Zároveň sa potvrdilo, že ministerstvo dopravy je schopné efektívne propagovať Slovensko na zahraničných trhoch a počas posledných dvoch rokoch dosahujeme rekordné čísla v návštevnosti Slovenska.
Ministerstvo okrem toho presadilo niekoľko zmien v legislatíve. Znížili pokuty za prepadnutú STK, nezmenila sa výška spoplatnenia diaľnic a rýchlostných ciest, pracuje na príprave nového stavebného zákona, ktorý by mal byť hotový a predložený do medzirezortného pripomienkového konania na jeseň tohto roku.
Minister je vraj v zložitej situácii
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek je v zložitej situácii, kedy musí riadiť jeden z najväčších a zároveň aj najnáročnejších rezortov. Podľa predsedu vlády SR Petra Pellegriniho sa mu to darí, ale stojí pred ním ešte veľa výziev, ktoré treba vyriešiť, aby sa situácia v doprave aj naďalej zlepšovala. Počas kontrolného dňa na ministerstve dopravy sa zhodli na tom, že osobitnú pozornosť treba venovať nielen diaľniciam a železniciam, ale aj cestám prvej triedy, ktoré sú pre ľudí mimoriadne dôležité.
„S pánom premiérom sme sa rozprávali o tom, že budeme spoločne hľadať systémové riešenia ako zvýšiť rozpočet na opravu a údržbu ciest prvej triedy. Mohlo by ísť až o sumu 200 miliónov eur počas nasledujúcich štyroch rokov,“ uviedol.
...a teraz pohľad bežného človeka. Môj osobný pohľad.
Nechcem sa v tom veľmi vŕtať. Ale na pár vecí mi jednoducho nedá nepoukázať. Áno, je pravda, že diaľnice sa stavajú trošku vo väčšom počte a viac úsekov naraz. To si všimne každý. Stále sú však, vzhľadom na iné krajiny, neúmerne drahé na realizáciu. Niekde sa stavia rýchlejšie (nie rýchlo), niekde sa to vlečie.
Rekonštrukcia ciest? Údajne až zhruba 1500 km ciest 1. triedy a ich mostných zariadení je v havarijnom stave. Chcú do nich investovať 200 mil. eur? Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale z toho, ako sú motoristi vykorisťovaní, by naše cesty mali vyzerať úplne inak! A to si ešte pomáhajú eurofondami a patrične sa tým chvália. Kde preboha končia tie dane a poplatky?! No celé zle.
Ďalej. Že roky nezvýšili cenu diaľničných známok? Jéj, super. Pri takom množstve a kvalite diaľnic si nie som istý, či aj tých 50 eur na rok je vôbec adekvátnych. A prečo preboha po rokoch stále neexistuje možnosť kúpiť si známku na mnou ľubovoľné vybrané obdobie? Povedzme aj na jeden deň alebo aj povedzme napríklad aj 1/2 ročnú, alebo 1/4 ročnú známku a nie ročnú, alebo niekoľko mesačných!
Znižovali sa pokuty za STK? Radšej by som žil s hrozbou vyššej pokuty, keby som vedel, že tú STK a EK prejdem s úplne zdravým autom. Teraz? Problémy pri emisnej, schválená zmena zákona s certifikovaným miestom opravy a pár ďalších vecí. Veď to ide proti obyčajným ľudom! Na oko spravia malý ústupok, na druhú stranu posprísňujú všetko, čo sa dá...
Zvyšovanie dotácií na železnice? A čo tak prehodnotiť počet manažérov na počet pracovníkov? Rušne, vagóny... Až po grafikony odchodu vlakov v kombinácii s autobusmi. Veď to vyzerá, akoby spolu vôbec dopravcovia nekomunikovali. Týka sa to hlavne spádových oblastí. Liberalizácia železnice len Bratislava - Komárno. Regiojetu končí v r. 2020 zmluva. Ľudia, ktorí ich služby zažili, by ich iste privítali aj na iných miestach SR. Takto je tu prízemný monopol a podľa toho to tu aj vyzerá. Som zvedavý, kto ten tender vyhrá. Nehovoriac o zrušení spojenia RegioJet na trase BA-KE, ktoré malo ďaleko vyšší komfort a nižšiu cenu, ako štátne železnice!
Ďalej turistika. Údajne turizmus na Slovensku rastie už 4 roky po sebe. Medziročný nárast sa zvýšil o 4 %. Veľa? Prichádza vraj viac cudzincov, ale aj domáci. Drvivá väčšina cudzincov však smeruje do Bratislavy, Tatier, možno Košíc. Prečo sa nevyužíva potenciál ďalších oblastí, národných parkov, prírodných dedičstiev? Keď tam nebudú cesty, vodovody, služby s adekvátnou cenou a hlavne poriadok, tak kto tam raz príde, už sa tam nevráti.
A na záver, možno trošku subjektivity z mojej strany. Zďaleka nie som sám, kto má rovnaký názor. Tým, že rezort spravuje Most-Híd, tak sa zdá, že minister viac kope za južnejšie Slovensko, ako za ostatné kúty krajiny. Na to niektoré oblasti doplácajú desaťročia.
Rezort dopravy je na riadenie neskutočne zložitý. Navyše pracuje s asi najväčším finančným obnosom v štáte. Nie za všetko môže minister, to by som mu krivdil. Ale je to hlavná funkcia a veľa vecí a hlavne veľa činností vie ovplyvniť.