Motor 2,5 V6 mal vo verzii Mondeo ST200 ozaj krásny zvuk.
Ford Mondeo ST
Konštruktéri Sport Technologies si na začiatok zobrali do parády modernizované Mondeo prvej generácie. Model ST24 prišiel v roku 1997. Jeho V6 sa oproti bežnému Mondeu nezmenil, disponoval výkonom 125 kW (170 k), ktorý však hmotnosť menej ako 1300 kg vedel slušne rozhýbať. Od bežných verzií sa odlišoval špeciálnym bodykitom Rally Sport Appearence Pack, polokoženými športovými sedačkami a doplnkami v interiéri. Podvozok dostal preladené pružiny, tlmiče. Pribudli tiež 16" disky.
V roku 2000 na jeho miesto nastúpil Ford Mondeo ST200. Na pohľad ho pre vydarený bodykit RSAP od ST24 len ťažko rozoznáte, no nové meno skrývalo viacero vylepšení. 2,5 V6 s krásnym zvukovým prejavom vďaka viacerým konštrukčným zmenám posilnil na 202 k. Pozitívnym zmenám sa nevyhol ani podvozok a úroveň jazdných vlastností opäť stúpla. Pritom už podvozok základných verzii Mondea patril k tomu najlepšiemu z 90. rokov.
Príbeh športového Mondea pokračoval v roku 2002, kedy svetlo sveta uzrela verzia ST220. Objem šesťvalca pod kapotou narástol na 3 litre. 4,8 metra dlhé Mondeo druhej generácie vďaka zníženej svetlej výške o 15 mm, úpravám podvozku a 18-palcovým kolesám dokázalo najmä vo verzii kombi premiestňovať rodinku krajinou naozaj slušným tempom. Z pokoja na stovku zrýchlilo za 7,4 sekundy, maximálka atakovala 250-ku. Do interiéru zavítali sedačky Recaro. Novinka mala sériovo dodávané ESP, ktoré ale nekazilo zážitok z jazdy. Oproti Focusu ST rovnakého dátumu výroby so šesťstupňovou prevodovkou, však mala len päťstupňový manuál.
Ford Focus ST
Etalónom jazdných vlastností vo svojej triede sa v roku 1998 stal Ford Focus. Výsledkom práce športovej divízie bola verzia ST170 z 2002. Rovnako ako základný model, aj verziu ST predávali ako 5- aj 3-dverový hatchback. Z 2,0 štvorvalca prichádzal na predné kolesá výkon 127 kW (čiže 170 k). Motor bol schopný točiť viac než 7000 ot. Vodiči si pochvaľovali aj výkonné brzdy. 85 % maximálneho krútiaceho momentu motor dosahoval už pri 2200 ot., čo prispievalo k priaznivej spotrebe.
Dynamické línie dizajnu New Edge
Pre ľudí, ktorí sa radi vozia, Ford vytvoril cenovo dostupné, výkonné, hravé a zároveň použiteľné autá na každý deň. Už takmer dve desaťročia ich poznáme pod označením ST.
Ford Focus I ST170 po modernizácii
Druhá generácia Focusu ST z roku 2005 prišla v nádhernom oranžovom laku. Tento hothatch nielen neprehliadnete, ale ani neprepočujete. Pod kapotou je 2.5 l preplňovaný päťvalec, ktorý dosahuje maximum 166 kW pri 6000 ot. Kompaktný Focus pošle na stovku za 6,8 sek. Jazdné vlastnosti nezapreli svoju povesť predchádzajúcej generácie. Podvozok bol dobre čitateľný a vedel človeka v krízovej situácii podržať. Riadeniu, radeniu ani brzdám nebolo čo zásadné vytknúť, športové sedadlá Recaro si však nepamätali po odklopení svoju pôvodnú polohu a auto bolo trochu ťažké na predok a veľmi bojovalo s nedotáčavosťou.
Aktuálna generácia Focus ST začala pred 4 rokmi. Päťvalec nahradil benzínový štvorvalec s objemom 2 litre. Aby nám nebolo ľúto za zvukom, Ford naň namontoval zvukovody ústiace do interiéru. Motor má 360 Nm a 250 koní. Jazdné vlastnosti patria opäť ku špičke, Ford získal aj ocenenie za riadenie. III. generácia priniesla hneď dve prekvapenia. Prvým je prevedenie kombi a druhým možnosť mať pod kapotou diesel. Motor 2.0 TDCi síce zďaleka nedosahuje parametre benzínového agregátu, no ponúka slušné zvezenie za rozumnú spotrebu.
S III. generáciou prišiel Focus ST aj ako kombi a s dízlovým motorom.
V roku 2004 sa dočkala ST verzie aj Fiesta. Jej 2,0 l motor dosahuje maximum až vo vyšších otáčkach. V nich má aj pekný zvuk. Obmedzovač ho zastaví na 7000 ot. Fiesta ST dostala strmšie riadenie, kratšie radenie. Podvozok preladené tlmiče a tuhšie pruženie. Dravosť neskrývala ani navonok, dostala vydarený bodykit.
Fiesta ST 1. generácie - malé auto s veľkým srdcom
Zatiaľ najmladším prírastkom do rodiny ST je Fiesta šiestej generácie. Dostala 1,6 litrový turbobenzín. Ten produkuje 134 kW (182 k). Oproti konkurencii síce stráca výkonom, nestráca však jazdnými vlastnosťami. Vďaka dobre odstupňovanej prevodovke dokáže pri bežnom presúvaní spotrebovať zhruba 6,5 l/100 km.
Som naozaj zvedavý, akými ďalšími kúskami poteší vodičské srdcia športové oddelenie Fordu v nasledujúcich rokoch. Nástupcu Fiesty ST sa zrejme dočkáme už čoskoro. Taktiež sa môžeme tešiť na nové športové Mondeo s pohonom 4x4.
Agilita a hravé jazdné vlastnosti - to je Fiesta ST