Audi e-tron si za 4 roky kúpilo 150 000 majiteľov. To by na bežný spaľovací model značky určite nebol veľký úspech. V kontexte elektromobility je to číslo väčší, ale nie závratný úspech. Audi napriek tomu patrí k značkám, ktoré medzi prvými verejne a smelo ohlásili plnú elektrickú budúcnosť. „S našou stratégiou ‚Náskok 2030‘ sme stanovili fixný dátum pre skončene výroby elektrických modelov a rozhodli, že o 11 rokov už bude Audi čisto elektrickou značkou,“ povedal Markus Duesmann, predseda predstavenstva AUDI AG.
„Nové Audi Q8 e-tron je so svojou zvýšenou efektivitou, predĺženým dojazdom a vycibreným dizajnom ďalším dôležitým prvkom v našom elektrickom portfóliu, ktorý má nadchnúť ľudí pre elektrickú mobilitu emocionálnymi modelmi na každodenné používanie.“ Aj člen predstavenstva pre oblasť techniky Oliver Hoffmann zvýrazňuje zvýšenú úžitkovú hodnotu vďaka evolúcii. „Pri novom Q8 e-tron sa nám podarilo zvýšiť ako kapacitu batérie, tak aj nabíjací výkon. Tým sme dosiahli optimálnu rovnováhu medzi energetickou kapacitou a možnosťami nabíjania, čím sme zabezpečili väčšiu efektivitu,“ hovorí Oliver Hoffmann. „Popri tom sme prepracovali motory, progresívne riadenie a regulačné systémy podvozka, čím sme pri všetkých derivátoch Q8 e-tron zdokonalili dynamické jazdné vlastnosti, typické pre Audi.“
Nová tvár, meno aj corporate identity
Modelovým označením Q8 komunikuje Audi jasné posolstvo, že Audi Q8 e-tron je špičkovým modelom radu elektrických SUV a crossoverov. Na prvý pohľad sa Audi Q8 e-tron a Q8 Sportback e-tron dajú identifikovať ako modely s elektrickým pohonom. Prispieva k tomu nový dizajn prednej a zadnej časti karosérie, ktorý dôsledne uplatňuje výrazové prostriedky elektrických modelov Audi. Ako prestížne elektrické SUV od Audi zavádza Q8 e-tron novú corporate identity v exteriéri dvojrozmerným vyhotovením loga štyroch kruhov. Nové je aj označenie nápisom Audi na strednom stĺpiku karosérie.
Vyššia miera priestoru a komfortu
S dĺžkou 4915 milimetrov, šírkou 1937 milimetrov a výškou 1619 milimetrov pri verzii Sportback a 1633 milimetrov pri SUV poskytuje Q8 e-tron najvyššiu mieru priestoru a komfortu. Oproti predchodcovi sú obidve verzie o 39 milimetrov širšie. Rázvor 2928 milimetrov poskytuje veľký priestor na nohy v zadnej časti kabíny. Batožinový priestor má veľkorysý základný objem 569 litrov pri SUV a 528 litrov pri verzii Sportback. K tomu pristupuje ďalších 62 litrov, ktoré poskytuje predný batožinový priestor, tzv. Frunk.
Tri verzie výkonu a dojazdu
Pre obidve verzie karosérie sú na výber tri verzie elektrického pohonu všetkých kolies. Základné modely Audi Q8 50 e-tron a Audi Q8 50 Sportback e-tron poskytujú so svojimi dvoma elektromotormi systémový výkon 250 kW (340 k) v režime Boost a systémový krútiaci moment 664 Nm, pričom majú dojazd podľa WLTP do 491 km (SUV), resp. do 505 km (Sportback).
Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 55 Sportback e-tron disponujú v režime Boost systémovým výkonom dvoch elektromotorov 300 kW (408 k) a systémovým krútiacim momentom 664 Nm. Dojazd podľa WLTP je do 582 km, pri verzii Sportback až do 600 km. Maximálna rýchlosť je rovnako ako pri verzii Q8 50 e-tron elektronicky limitovaná na 200 km/h.
Špičkové modely Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron poháňajú tri elektromotory, ktoré spolu poskytujú systémový výkon 370 kW (503 k) v režime Boost a systémový krútiaci moment 973 Nm. Dojazd modelov SQ8 e-tron je do 494 km pri SUV a do 513 km pri verzii Sportback. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.
Väčšia kapacita batérie a vyšší nabíjací výkon
Na výber sú dve veľkosti batérie: Q8 50 e-tron má batériu s kapacitou netto 89 kilowatthodín (brutto 95 kWh), dve výkonnejšie verzie Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron majú batériu s kapacitou netto 106 kWh (brutto 114 kWh). Okrem toho sa modifikáciou systému manažmentu batérie zvýšila využiteľná kapacita. Súčasne konštruktéri Audi zvýšili aj nabíjací výkon. Na nabíjačke High Power (HPC) s jednosmerným prúdom dosahuje Audi Q8 50 e-tron maximálny nabíjací výkon 150 kW. Pri Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron bol maximálny nabíjací výkon zvýšený na 170 kW. Vďaka tomu sa väčšia batéria dá nabiť za približne 31 minút z 10 na 80 % – čo v ideálnom prípade predstavuje dojazd do 420 kilometrov podľa WLTP. Na nabíjačke so striedavým prúdom alebo wallboxe sa Audi Q8 e-tron štandardne nabíja výkonom do 11 kW. Na želanie Audi ponúka zvýšenie nabíjacieho výkonu pri použití striedavého prúdu na 22 kW.
Striedavým prúdom sa dá Audi Q8 50 e-tron v ideálnych podmienkach úplne nabiť za 9:15 hodiny (22 kW: približne 4:45 hodiny). Pri väčšej batérii je to približne 11:30 hodiny s 11 kW a cca 6:00 hodiny s nabíjacím výkonom 22 kW. Audi Q8 e-tron štandardne podporuje funkciu Plug & Charge. Na kompatibilných nabíjacích stojanoch sa vozidlo po pripojení nabíjacieho kábla samé autorizuje a spustí nabíjanie. Fakturácia prebieha tiež automaticky. Nová nabíjacia služba Audi charging, ktorá bude spustená od roku 2023 a perspektívne nahradí existujúcu službu e-tron Charging Service, bude poskytovať pohodlný prístup k približne 400 000 verejným nabíjacím bodom v celej Európe. Funkcia plánovač trasy e-tron v navigačnom systéme spoľahlivo podporuje vodiča pri vyhľadávaní nabíjacích staníc pozdĺž trasy.
Prepracovaný zadný motor a elektrická funkcia Torque Vectoring pre väčšiu dynamiku
Pre nové Audi Q8 e-tron bola modifikovaná koncepcia asynchrónneho motora, poháňajúceho zadnú nápravu. Elektromagnetické pole teraz vytvára 14 vinutí namiesto pôvodných 12. Pri rovnakom odbere prúdu tak motor generuje silnejšie magnetické pole, ktorá vytvára väčší krútiaci moment motora. To znižuje spotrebu elektrickej energie a predlžuje dojazd.
Modelom e-tron S značka Audi po prvý raz zaviedla do sériovej výroby koncepciu pohonu troma elektromotormi. Táto koncepcia bola teraz v novom SQ8 e-tron ďalej zdokonalená. Prednú nápravu poháňa elektromotor s výkonom 124 kW. Na zadnej náprave sú umiestnené dva elektromotory s výkonom po 98 kW, z ktorých každý samostatne poháňa jedno zadné koleso. Tri elektromotory spolu v režime Boost poskytujú systémový výkon do 370 kW (503 k). Dva elektromotory vzadu umožňujú aktívne variabilné rozdeľovanie krútiaceho momentu (Torque Vectoring) na zadné kolesá, ktoré v zlomku sekundy reaguje na momentálne jazdné podmienky. To výrazne zvyšuje stabilitu vozidla a dynamiku jazdy športovej verzie.
Široké rozpätie medzi komfortom a športovým charakterom
Nové Audi Q8 e-tron je sériovo vybavené pneumatickým pružením s adaptívnymi tlmičmi. Podľa jazdnej situácie sa dá svetlá výška vozidla meniť v rozpätí 76 milimetrov. Na optimalizáciu priečnej dynamiky vozidla bolo modifikované vyladenie pneumatického pruženia. Okrem toho elektronický stabilizačný systém ESC teraz poskytuje vodičovi väčší priestor – najmä v ostrých zákrutách. Audi Q8 e-tron nimi vďaka svojmu prepracovanému progresívnemu riadeniu prechádza citeľne agilnejšie. Sprevodovanie prevodovky riadenia bolo zmenené tak, aby riadenie aj pri menšom uhle natočenia volantu reagovalo oveľa bezprostrednejšie. Efekt priamejšieho prevodu ďalej zosilňujú tvrdšie silentbloky ramien závesov prednej nápravy. Pohyby volantu sa tým prenášajú bezprostredne na kolesá a súčasne sa zlepšuje spätná väzba poskytovaná vodičovi. Všetky zúčastnené elektronické regulačné systémy podvozka boli prispôsobené modifikovanej mechanickej konštrukcii a zostávajú – ako je to pre Audi typické – naďalej vyvážené a presne navzájom zladené.
Zlepšená aerodynamika
Pri Audi Q8 e-tron stála v popredí téma aerodynamiky. Výsledkom je zníženie koeficientu aerodynamického odporu pri Q8 Sportback e-tron z 0,26 na 0,24 a pri Q8 e-tron z 0,28 na 0,27. Spojlery pred kolesami, namontované na podlahe, pri tom pomáhajú odkláňať prúdenie vzduchu od kolies. Na prednej náprave boli tieto spojlery zväčšené, pri Audi Q8 Sportback e-tron sú teraz použité aj pred zadnými kolesami. V oblasti masky chladiča po prvý raz pri automobile značky Audi použitý samotesniaci systém, ktorý dopĺňa elektricky ovládané žalúzie, automaticky uzatvárajúce prívod vzduchu k chladiču keď nie je potrebný. Tento systém ďalej optimalizuje prúdenie vzduchu okolo prednej časti karosérie a zabraňuje neželaným stratám.
Digitálne svetlomety Matrix-LED
Audi Q8 e-tron má štandardne LED svetlomety, na želanie Audi montuje adaptívne digitálne svetlomety Matrix LED. Orientačné osvetlenie pri jazde na diaľnici značkuje polohu automobilu v jazdnom pruhu štyrmi pármi stmavených šípok, čím pomáha vodičovi na zúžených miestach bezpečne udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu.
Navyše sú k dispozícii tri nové funkcie. Tzv. rozšírené dopravné informácie pri spracovaní informácie o prekážke v premávke – napríklad dopravnej nehody alebo stojaceho vozidla s poruchou – v mapách HERE navigačného systému navyše k výstražnému symbolu v digitálnom kokpite na dobu cca 3 sekundy prostredníctvom svetlometov premietnu na cestu pred vozidlom svetelný symbol trojuholníka s výkričníkom vo vnútri ako rozšírenú výstrahu. Na jej zaregistrovanie vodič nemusí pri jazde v tme odpútať pozornosť od cesty pred sebou. Druhou funkciou je tzv. pruhové svetlo s indikáciou zmeny smeru, kedy pri jazde po diaľnici po zapnutí smerových svetiel svetlomety osvetlia vedľajší jazdný pruh do ktorého vodič plánuje vybočiť, pričom dynamicky blikajúcim osvetlením znázornia hranicu jazdného pruhu, cez ktorú bude vozidlo prechádzať. Treťou funkciou je orientačné osvetlenie pre jazdu mimo diaľnice, ktoré pomáha vodičovi udržiavať vozidlo v jazdnom pruhu na vidieckych cestách.
zdroj: Audi Slovensko