Tesla Model Y prenechala v roku 2024 veľkú časť trhu mladším batériovým rivalom. Nie je ťažké dovtípiť sa, že v tom mala prsty nielen konkurencia, ale tiež fakt, že napredávanejší Muskov automobil skrátka tiež starne. Vyrába sa už päť rokov a modernizáciu potreboval ako soľ.

Že na facelifte americká značka skutočne pracuje, bolo známe už pomerne dlho. Navyše sa čoraz častejšie objavovali fotografie testovacích prototypov a dokonca sa prevalil aj interný názov prepracovaného modelu, ktorý bol vyvíjaný pod názvom Projekt Juniper (teda „borievka“ alebo „jalovec“).

Čo sme však doteraz nepoznali, bol termín premiéry vylepšeného auta modelového roka 2025. Vedeli sme len, že jeho produkciu ako prvá spustí čínska pobočka v Šanghaji. A práve z tohto miesta sa začali šíriť aj prvé nové oficiálne informácie a fotky.

Čakanie skončilo

Tesla má k „oficiálnym svetovým premiéram“ pomerne otvorený prístup, takže nedokážeme v tejto chvíli presne povedať, či sú naše informácie kompletné. V každom prípade: toto máme k dispozícii a v prípade, že sa budú objavovať nové technické dáta, článok priebežne zaktualizujeme...

Model Y má po facelifte v prvom rade konečne nezameniteľný dizajn. Ten je zjavne inšpirovaný (minimálne teda v predných partiách) pickupom Cybertruck, takže auto dostalo kompletne nové svetlá zvýraznené cez celú šírku svetelným pásom.

Návrhári v kontexte s touto úpravou zjednotili aj zadnú časť, pričom pod vysvietenými pásmi tak trochu zanikajú jemne modifikované nárazníky. Tieto zmeny viedli okrem iného k miernemu zlepšeniu koeficientu aerodynamického odporu Cd z 0,23 na 0,22.

Y si inak zachoval základnú siluetu, aktuálne sú však čiastočne iné jeho základné rozmery. Juniper je dlhý 4797 mm, široký 1920 mm, vysoký 1624 mm a má rázvor 2890 milimetrov. V porovnaní s predchodcom je auto o 47 milimetrov dlhšie a o zanedbateľný milimeter užšie.

Vozidlo bude spočiatku dostupné v dvoch základných verziách. Počítajte s prevedením RWD, teda zadokolkou a o čosi drahším Long Range AWD s dvojicou elektromotorov, pohonom 4x4 a samozrejme väčším akumulátorom.

Tesla kapacitu batérií zatiaľ neprezradila, ale dojazd podľa metodiky WLTP by mal byť 466, respektíve 551 kilometrov. To je o 11 a 18 kilometrov viac v porovnaní s výbehovým modelom, pričom nepatrné zlepšenie je pripisované zdokonalenej aerodynamike a tým i zníženej priemernej spotreby, ktorá by mala byť na úrovni len 11,9 až 13,4 kilowatthodiny na 100 kilometrov.

Aj keď nám v tejto chvíli chýbajú údaje o výkonoch použitých elektromotorov (údaje pre Čínu či USA nemusia byť zhodné pre Európu) obe prevedenia by mali mať o čosi lepšiu dynamiku. Zadokolka zvládne šprint z miesta na stovku za 5,9 sekundy, teda o sekundu rýchlejšie ako doteraz, zatiaľ čo dvojmotorový Long Range sa zlepšil o 0,7 sekundy a dá akceleráciu z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 201 kilometrov za hodinu, čo je nepatrne menej.

Dodávky modernizovaných Modelov Y by sa mali v závislosti na konkrétnom trhu rozbehnúť v apríli až máji, takže ceny pre Európu vám budeme môcť upresniť o čosi neskôr.

Pokiaľ ide o interiér, facelift prebehol v súlade s Teslou Model 3. Auto si zachováva minimalistický štýl s 15-palcovým dotykovým displejom, ktorý beží s podporou AMD Ryzen. V kabíne nájdete vylepšené sedadlá (zadné boli predĺžené o 15 mm) a hlavové opierky rozšírené o 17 mm. Novinkou je tiež ambientné osvetlenie a zväčšený mal byť tiež objem batožinového priestoru po sklopení sedadiel – konkrétne na 2130 litrov, čo je o 100 litrov viac.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 20 obrázkov