Úspech rýchleho a samozrejme nie najlacnejšieho Yarisu je ohromný. Toyota ich za necelého tri a pol roka vyrobila viac ako 32 tisíc, z toho 18 tisíc kusov skončilo na európskych cestách. Preto asi neprekvapuje, že auto prešlo medzigeneračnou modernizáciou a automobilka do tohto facelift premietla okrem iného aj poznatky získané z okruhov či rely, takže toto určite nie je len „kozmetika“.

Vlastne trochu je, lenže presne taká, akú by ste čakali. Toyota totiž dopredu namontovala nový trojdielny nárazník, takže ak ho odteraz poškodíte, nemusíte ho meniť celý. Stačí prehodiť len zničenú časť.

Skvelé tiež je, že stredná časť dostala zväčšený otvor pre lepšie chladenie a doteraz používanú plastovú mriežku nahradila odolnejšia kovová. Je tu hlavne preto, aby s väčšou pravdepodobnosťou zachytila napríklad vetvičky či iné rozmernejšie predmety, ktoré by mohli poškodiť chladič.

K ďalším vonkajším zmenám patrí presun svetla spiatočky a hmlovky z difúzora do zadných združených svetiel, pretože na pôvodnom mieste hrozilo ich poškodenie napríklad od rozpáleného výfuku. A keď už sme pri tom, brzdové svetlo už nie je pod horným spojlerom, ale svieti uprostred medzi svetlami. Údajne preto, aby sa dalo pôvodné predĺženie strechy jednoduchšie vymeniť za krídla z druhovýroby.

V podbehoch nájdete 18-palcové kované disky BBS obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport 4S v rozmere 225/40ZR18, ešte zaujímavejšie veci sa udiali za nimi. Zavesenie kolies ostalo pôvodné, ale v reakcii na spätnú väzbu od súťažných pilotov Toyota pridala ďalšie dodatočné skrutky, ktoré držia predné tlmiče v karosérii. Tým sa podarilo lepšie rozložiť tlak pri extrémnom zaťažení, ktorý už nemení geometriu kvôli možným deformáciám horného uloženia.

K tomu môžete pridať o niečo tuhšie pružiny na prednej i zadnej náprave, o 13 percent zväčšený počet bodových zvarov a o 24 percent viac štrukturálneho lepidla spájajúceho niektoré panely. Výsledkom je zvýšená torzná tuhosť karosérie pri zachovaní rovnakej hmotnosti (1280 kg s manuálom), vylepšenie odozvy pri stáčivosti, viac citu v riadení a Toyota hovorí tiež o zlepšenom dojme, pokiaľ ide o priľnavosť.

Len štvormetrový ostrý japonský hatchback dostal aj prepracovaný motor, pričom ten nie je len o vyšších číslach. Po novom dostanete v Európe namiesto 261 koní a 360 Nm maximálny výkon 280 koní a 390 newtonmetrov. Japonská verzia má dokonca 305 koní a 400 Nm.

Hlava trojvalca dostala zosilnené ventilové rozvody, odolnejšie výfukové ventily, vyšší vstrekovací tlak, ale sú tu i nové ľahké piesty s odolnejšími krúžkami a konštruktéri navyše pridali nový snímač tlaku v saní. Bez ďalšieho priplácania Európa dostala paket Circuit, ktorý obsahuje prídavný chladič a ďalšie úpravy nasávania a medzichladiča.

Veľkou novinkou je tiež príplatková osemstupňová automatická prevodovka, ktorá sa stala alternatívou doteraz používaného šesťstupňového manuálu. Toyota hovorí, že sa jej vývojové oddelenie zameralo predovšetkým na rýchlosť radenia, schopnosť prispôsobiť sa jazdnému štýlu vodiča, pričom súčasťou tejto zostavy sú tiež samosvorné diferenciály typu Torsen na prednej i zadnej náprave.

Japonci pripomínajú, že sa pri testovaní zamerali na odolnosť proti tepelnému poškodeniu pri vysokom zaťažení, čo vyriešili „opakovanými revíziami výberu materiálov a softwaru“ pri testovaní a prídavným chladičom. Mimochodom, o skúšobný program sa postaral TGR World Rally Team.

Pomerne rozsiahle zmeny nájdete v interiéry, kde sa objavil nový 12,3-palcový digitálny prístrojový panel, kvôli lepšej pozícii za volantom konštruktéri znížili sedadlo o 25 mm, k nemu upravili stĺpik riadenia, a aby sme nezabudli, sekvenčné radenie automatu používa ten najprirodzenejší spôsob voľby jednotlivých stupňov – pri podradení kliknete pákou voliča prevodovky dopredu, pri radení vyšších kvaltov ťaháte smerom dozadu. Mimochodom, Toyota hovorí, že tento detail propagoval samotný Akio Toyoda.

Drobné úpravy potom čakajte v prípade rozloženia niektorých tlačidiel, ktoré by mali byť podľa automobilky lepšie rozložené pri rýchlej jazde, mierne iná je aj poloha vnútorného spätného zrkadla kvôli novej pozícii sedačky a to malo tiež vplyv na lepší výhľad.

Tým ale výpočet noviniek nekončí. Vo výbave sa objavil digitálny kľúč, najnovšia generácia bezpečnostného systému Toyota Safety Sense, nové laky a ďalšie drobnosti. Predaj GR Yarisu modelového roka 2024 začne počas tohto leta.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

zdroj: Toyota