Modernizácia modelu Q5 priniesla niekoľko dizajnových zmien. Nejde však len o drobné zmeny, ktoré si väčšina ani nevšimne. Nová je v podstate celá predná maska, zmeny nastali aj na zadku, aj keď nie také výrazné. Auto vyzerá podľa mňa oveľa atraktívnejšie než doposiaľ a v porovnaní s predchodcom má aj športovejší výzor. Vpredu sa nachádza jednodielna maska chladiča s označením Singleframe, ktorá má osemuholníkový tvar a je nižšia aj širšia ako doteraz. Nové sú aj bočné otvory po stranách nárazníka, ktoré dodávajú autu na agresivite, avšak na fotkách vyzerajú byť nepriechodné a tak majú hlavne estetický význam. Predné LED svetlomety (za príplatok aj LED Matrix) obsahujú nové, vysoko nasadené denné svietenie. Zmenou prešli aj bočné prahy, ktoré svojím dizajnom zvýrazňujú svetlú výšku auta. Keď sa presunieme dozadu, zmien v porovnaní s predkom je značne menej. Pribudla však nová dekoračná lišta medzi zadnými svetlami a difúzor s priečnou obrubou.
Nové OLED zadné svetlá
Za zmienku stoja práve zadné svetlá, ktoré okrem jemne zmeneného dizajnu disponujú aj novou generáciou osvetľovacej technológie na báze organických svietiacich diód OLED. Tie sú energeticky veľmi efektívne a vytvárajú homogénnu svietiacu plochu. Svetlá sú zároveň rozdelené na tri časti, pričom každá z nich má šesť segmentov. To umožňuje vytvoriť rozličný dizajn a grafiku svetiel. Svetelné animácie tak nebudú chýbať a v tme bude o zábavu postarané. Okrem toho majú zadné svetlá z OLED funkciu rozoznávania priblíženia. Keď sa k stojacemu Q5 priblíži iný účastník premávky zozadu na menej ako dva metre, aktivujú sa všetky segmenty OLED. Keď sa Q5 pohne, rozsvieti sa opäť pôvodná svetelná grafika.
„Výhodami digitálnych OLED sú okrem perfektného kontrastu vysoká homogénnosť a minimálne odstupy segmentov. Digitálne OLED sú preto perfektnou technológiou, ktorá v budúcnosti umožní vytvárať personalizovaný svetelný dizajn s veľkou presnosťou a variabilitou. Pri ďalšom vývoji tejto technológie existuje ešte mnoho možností.“ Stephan Berlitz, vedúci vývoja inovácií osvetlenia u Audi.
Modernizačný nárast
Auto modernizáciou aj narástlo do dĺžky, konkrétne o 19 mm (4680 mm). Šírka a výška pritom zostali nezmenené a tak majú hodnoty 1890 mm a 1660 mm, pričom rázvor je 2820 mm. Ako doplnok je k dispozícii aj pozdĺžne posuvné zadné sedadlo s nastaviteľným sklonom operadla. S ním má batožinový priestor objem 550 litrov, pričom pri naložení po strop sa dostaneme na hodnotu 1550 l.
Dizajn interiéru
V interiéri nájdeme horizontálne členenie prístrojového panelu, ktorému dominuje 10,1-palcový displej. Veľmi chválim tlačidlové ovládanie 3-zónovej klimatizácie, ktoré pomaly vytláča ovládanie pomocou displeja. To síce vyzerá štýlovo, no praktickosťou je ďaleko za starými dobrými otočnými/tlačidlovými ovládačmi. Audi Q5 disponuje aj novou koncepciou ovládania, ktorej mozgom je nová hlavná jednotka – modulárna stavebnica infotainmentu tretej generácie (MIB 3), ktorá má desaťnásobne vyšší výpočtový výkon ako predchádzajúci systém MIB 2. Hlavným ovládacím nástrojom infotainmentu je centrálny displej MMI touch. Vyhľadávanie je možné voľným zadávaním textu s využitím online databáz, no vodič môže znaky a písmená aj napísať prstom na displej alebo použiť hlasové ovládanie, ktoré rozumie mnohým formuláciám z bežnej hovorovej reči.
Novinkou v Audi Q5 je aj ponuka funkcií na želanie, takzvané functions on demand. Prostredníctvom nej si zákazníci môžu dodatočne online objednať funkcie ako MMI Navigácia plus a Audi Smartphone Interface v ktoromkoľvek čase po kúpe vozidla prostredníctvom aplikácie myAudi Smartphone App alebo internetového portálu myAudi. Funkcie sa následne v aute aktivujú pomocou dátového balíka prenášaného mobilnou telekomunikačnou sieťou.
Aj ako plug-in hybrid
Audi Q5 sa v Európe začne predávať s motorizáciou 40 TDI, čo je štvorvalcový turbodiesel s objemom 2,0 litra dosahujúci výkon 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Ako kombinovanú spotrebu udáva Audi 5,4 l/100 km. K tejto nízkej spotrebe dopomáha aj mild hybridný systém. Štartovací generátor RSG pripojený k motoru napája 12-voltovú elektrickú sústavu vozidla, v ktorej je integrovaná li-ion akumulátorová batéria. Pri spomaľovaní ju generátor rekuperáciou dobíja. Q5 môže zároveň aj na krátky čas plachtiť (jazda s vypnutím motorom). Štart-stop systém motor vypne keď rýchlosť klesne pod 22 km/h. Po spustení predaja budú nasledovať aj ďalšie motorizácie, a to štvorvalec 2.0 TDI v ďalších dvoch výkonových modifikáciách, motor V6 3.0 TDI, dva benzínové štvorvalce 2.0 TFSI a dokonca aj pohon plug-in hybrid v dvoch výkonových stupňoch. S pohonnou jednotkou zároveň spolupracuje 7-stupňová dvojspojková prevodovka S tronic.
Krútiaci moment sa prenáša prostredníctvom pohonu 4x4 quattro na všetky kolesá. Za normálnych podmienok ide celá hnacia sila iba na predné kolesá a až v prípade potreby sa pripojí aj zadok (na šmykľavom povrchu, pri dynamickej jazde,...). Systém quattro dokáže pripojiť zadnú nápravu aj prediktívne.
Čo sa týka podvozku, na výber sú až 4 druhy. Od športového podvozku s tvrdým nastavením tlmičov až po podvozok s pneumatickým pružením a reguláciou tlmičov, ktoré umožňujú nastavovať svetlú výšku v piatich stupňoch. V základe nájdeme 17-palcové disky z ľahkej zliatiny, pričom línia advanced a S-line ponúka o číslo väčšie obutie (18-palcov). Ak vám ani to nestačí, Audi Sport na želanie dodá aj kolesá formátu 19, 20 alebo aj 21-palcov.
Modernizované Audi Q5 sa bude vyrábať v závode San José Chiapa v Mexiku. V predaji bude od jesene tohto roka (2020), pričom základná cena v Nemecku bude štartovať na hodnote 48 700 eur.
Zdroj, foto: Audi